|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۶، شماره ۱۲، صفحات ۵-۴۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
تعهدات فرارشتهای در برنامه درسی دانشگاهی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
امروزه گرایش فزاینده ای به رویکرد فرارشته ای در برنامه ریزی درسی در دانشگاه ها مشاهده می شود. مطالعات فرارشته ای از عرصه، مقاصد و هدف ها به حوزه اعمال و اقدامات در حال گذار است. در این رهگذر عینیت بخشی به رویکرد فرارشته ای در قلمروی برنامه درسی و رساندن آن از مرحله طرح به حیطه عمل مشکلاتی فراروی کارگزاران برنامه درسی قرار دارد. در این مقاله با نظر به مواضع مختلف در خصوص فرارشته ای، چارچوب مفهومی و مدل برنامه درسی فرارشته ای مبتنی بر لایه های علی آموزشی تبیین شده است و چالش ها و تعهدات ناظر بر آن در چهار گروه؛ ملاحظات فلسفی و پداگوژیکی، مسائل و مسئولیت های موثر بر فرآیند تدریس، مسائل و مسئولیت های موثر بر دانشجویان، مسائل و مسئولیت های موثر بر طراحی دروس، دسته بندی و ارائه شده است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه درسی، لایه های علی آموزش، رویکرد رشتهای، تکثر رشتهای، چند رشته ای، میان رشته ای، فرارشته ای |
|
| عنوان انگلیسی |
Transdisciplinary Commitments in University Curriculum |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Nowadays, there is a growing interest in transdisciplinary approach to university curriculum development, transdisciplinary Studies are about the realms, goals, and goals of the transition field. The early phases of transdisciplinary in higher education curriculum can be complex and so there are challenges to the definition and operationalization this approach to the university curriculum. In this paper, in respect to the different perspectives on the subject, the conceptual framework and the model of the curriculum based on the causal layered learning are explained and the challenges and obligations of the subject are conceptualized based on four different types of curricular issues: Philosophical and pedagogical considerations, issues and responsibilities affecting the teaching process, issues and responsibilities affecting students learning, issues and responsibilities affecting course design and issues and responsibilities affecting learning assessment. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
curriculum, Causal Layered Analysis, approach discipline, pluri-disciplinary, multidisciplinary, Interdisciplinary and transdisciplinary |
|
| نویسندگان مقاله |
امین بابادی | Amin Babadi Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
بختیار شعبانی ورکی | Bakhtiar Shabani Varaki Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
مقصود امین خندقی | Maghsoud Amin khandaghi Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
مرتضی کرمی | Morteza Karami Ferdowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1089-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|