نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۲۶۱-۲۹۸

عنوان فارسی واکاوی نظریه‌های برنامه‌درسی بر مبنای طبقه‌بندی میلر به منظور شناسایی بستر نظری مناسب برای طراحی برنامه‌های‌درسی مبتنی بر شرایط بحران
چکیده فارسی مقاله

هدف این پژوهش، شناسایی و ایجاد بستر نظری مناسب برای طراحی برنامه‌درسی در شرایط بحران بود. در این راستا، ابتدا با تحلیل اسناد و روش نقد توسعی، پیامدهای بحران‌ها بر جامعه و نظام آموزشی استخراج و مبنای نقد و استنتاج قرار گرفت. سپس دسته­ بندی­های مطرح در نظریه برنامه‌درسی بررسی و با توجه به معیارهایی چون جامعیت و کارآیی در پاسخگویی به مساله پژوهش، طبقه‌بندی جان میلر انتخاب و موضع نظریه های تشریح شده آن­ در قبال این شرایط تحلیل شد. بر اساس نتایج، با نظر به شرایط خاص روانی و اجتماعی افراد درگیر در بحران، رهنمودهای نظریه انسان‌گرایی اجتماعی برای طراحی یک برنامه درسی که به افزایش تاب‌آوری و بازگشت سریعتر افراد به شرایط عادی کمک کند نسبت به دیدگاه‌های دیگر مناسب‌تر تشخیص داده شد. وحدت بنیان های نظر و عمل برنامه درسی در شرایط بحران، ضرورت غیرقابل اجتنابی است که در تحلیل نهایی اشاره شده است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله بحران، برنامه‌درسی مبتنی بر بحران، نظریه برنامه‌درسی، انسان‌گرایی اجتماعی

عنوان انگلیسی Analyzing Curriculum Theories Based on Miller's Taxonomy to Identify an Appropriate Theoretical Framework for Designing Crisis-based Curricula
چکیده انگلیسی مقاله The goal of this study was to identify and develop an appropriate theoretical framework for designing curricula in crises. In this regard, first, by document analysis and ampliative criticism methods, the consequences of crises on the society and the educational system were extracted and used as a basis for criticism and drawing a conclusion. Then, relevant taxonomies in curriculum theories were studied, and based on some criteria such as comprehensiveness and efficiency in answering the research questions, the taxonomy of Miller was selected and its expounded theories on crises were analyzed. Based on results, given the special psychological and social conditions of people who have been involved with crises, it was recognized that the guidelines of the social humanistic theory are more appropriate than the others for designing a curriculum which would help increase peoplechr('39')s resilience and cause their faster return to normal conditions.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله crisis, crisis-based curriculum, theories of curriculum, social humanistic theory

نویسندگان مقاله سید علی قادری | Sayyed Ali Ghaderi
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

بهروز مهرام | Behrooz Mahram
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

محمود سعیدی رضوانی | Mahmoud Saeedy Rezvani
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

محسن نوغانی دخت بهمنی | Mohsen Noghani Dokht Bahmani
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد

مرتضی کرمی | Morteza Karami
Ferdoesi University of Mashhad
دانشگاه فردوسی مشهد


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1318-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات