|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۱۷۷-۲۰۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
تجارب زیسته اعضای هیئتعلمی از برنامههای درسی توسعه حرفهای: یک الگوی مفهومی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش جستاری در تجربۀ زیستۀ اعضای هیئتعلمی دانشکدههای ریاضیات، فنی و مهندسی و علوم پایه (STEM) در دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1396 از اجرای برنامههای درسی توسعۀ حرفهای است. دادههای این پژوهش از طریق رویکرد کیفی و با روشی پدیدارشناسانه توصیفی و با ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استخراج شده است و دادهها از طریق روش کدگذاری و مقولهبندی تجزیه و تحلیل شدهاند. نمونهگیری در این بخش از طریق هدفمند از نوع معیاری بوده و در مجموع 21 نفر شرکت نمودهاند. برای اعتبار یافتهها بهوسیلۀ فن دلفی از سوی صاحبنظران و کارشناسان بر روی مقولات توافق شده است. با توجه به ساختار پژوهش و حوزههای چهارگانه در برنامههای درسی، برداشت محققین از مضامین و مفاهیم مرتبط با هر حوزه ارجاع داده شده است. در مجموع 37 مقوله و درنهایت به 4 طبقه کلی شامل طراحی و تدوین، اجرا، زمینه و ارزشیابی در سه بخش نقاط قوت، مسائل پیشرو و مطلوبیت برنامههای درسی مضمون یابی شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که فاصلۀ زیادی میان طراحی و اجرای برنامهها بوده است و همچنین الگویی مفهومی مبتنی بر تجارب زیستۀ اعضای هیئتعلمی تدوین و در انتها پیشنهادهایی ارائه شد. | |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تجربه زیسته، توسعه حرفه ای، مدرس دانشگاه، روش پژوهش کیفی، پدیدارشناسی |
|
| عنوان انگلیسی |
Faculty Members' Experiences of Professional Development Curriculum: A Conceptual Model |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
| This research is based on the experience of the faculty members of the College of Mathematics, Engineering, and Basic Sciences (STEM) at Ferdowsi University of Mashhad in 2017 in implementing professional development curricula. The data of this research were extracted from a qualitative and descriptive phenomenological method with semi-structured interviewing tool. Data is analyzed through coding and categorization. Sampling in this section was targeted through a criterion type and a total of 21 people participated. To credited, Delphi technique was agreed by the experts and experts on issues. Given the research structure and the four areas in the curriculum, researcherschr('39') perceptions of the themes and concepts related to each field were referred. A total of 37 categories and finally four general categories including design, implementation, field and evaluation in three areas of strengths, leading issues and desirability of curriculum. The results of this study showed that a great deal has been reported between the design and implementation of the programs, as well as a conceptual model based on the life experiences of the faculty members and, finally, suggestions were presented. | |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
STEM, professional development of faculty members, life experience, professional development curriculum |
|
| نویسندگان مقاله |
صادق زارع صفت | Sadegh Zaresefat University of Tehran دانشگاه تهران
مرضیه دهقانی | Marzieh Dehghani University of Tehran دانشگاه تهران
رضوان حکیم زاده | Rezvan Hakimzadeh University of Tehran دانشگاه تهران
مرتضی کرمی | Morteza Karami Ferdowsi University دانشگاه فردوسی مشهد
کیوان صالحی | Keyvan Salehi Tehran of university دانشگاه تهران
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-774-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|