|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۷، شماره ۱۳، صفحات ۲۹-۵۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
تعیین مولفه های اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد آمیخته اکتشافی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
: هدف پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای اشتغال پذیری دانشآموختگان دانشگاهی از دید صاحبنظران آموزش عالی، کارفرمایان و صاحبنظران حوزه اشتغال و دانشآموختگان مشغول به کار بود. طرح این پژوهش آمیخته اکتشافی متوالی و ابزار مورداستفاده در بخش کیفی مصاحبههای عمیق و مقایسه مداوم یافتهها با متون ادبیات پژوهش بود. جامعه آماری بخش اول- کیفی، شامل اساتید و صاحبنظران آموزش عالی، صاحبنظران حوزه اشتغال و کار و دانشآموختگان مشغول به کار و روش نمونهگیری در این بخش هدفمند و نظری بود که با روش تحلیل مضمون تجزیهوتحلیل شد. بخش کمی شامل اساتید و هیئتعلمی دانشگاههای شهید بهشتی و دانشگاه تهران بودند که با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای کمی در این تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی، آزمون تی استودنت، تحلیل واریانس عاملی، تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. روایی محتوایی مصاحبهها و پرسشنامه، ابزارهای مزبور بر اساس نظرات متخصصین برنامه درسی و صاحبنظران آموزش عالی بررسی و پس از تائید مورداستفاده قرار گرفت. اعتباریابی مصاحبه با استفاده از معیارهای چهارگانه گابا و لینکلن (1994 ) و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون کرونباخ 92/. تائید گردید. در این پژوهش 66 مؤلفهی اشتغال پذیری شناسایی شد که با مقایسه یافتهها با ادبیات پژوهش به 16 مقوله کاهش پیدا کرد و درنهایت در قالب سه مقوله اصلی دانش و مهارت اکادمیک، دانش و مهارتهای مرتبط با محیط کار، نگرش و ویژگیهای فردی دستهبندی شدند. مؤلفه کارگروهی و کار تیمی در رأس مؤلفههای اشتغال پذیری شناخته شد. |
|
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آمیخته اکتشافی ، اشتغال پذیری ، دانش آموختگان |
|
| عنوان انگلیسی |
Determination of Employability skills of Academic Graduates with Exploratory Mixed Method Approach |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This paper reports employability skills determination using exploratory blended method from the viewpoint of the experts of higher education, graduates, the workforce and experts in the field of employability .Sampling method in the qualitative section was purposeful and theoretical sampling. The qualitative data collection was carried out through in-depth interviews and constant comparison of the findings with the research literature and analyzed with Glaser model. The statistical population consisted of faculty members of Tehran universities (N= 335). . In this research, 66 components of employability were identified which were categorized into three main categories of general knowledge and skills, and knowledge and specialized skills of the field, knowledge and skills related to the work environment , personal attitudes . The teamwork and group work component was recognized as the most important component of employability. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key words, Academic Graduates , Employability, Mixed Method |
|
| نویسندگان مقاله |
فاطمه شریفی اسدی ملفه | Fatemeh Sharifi Asadi Malafeh دانشگاه شهید بهشتی sharififati@yahoo.com
اباصلت خراسانی | Abasalt Khorasani شهید بهشتی
کوروش فتحی واجارگاه | Korosh Fathivagargah دانشگاه شهید بهشتی . koroshfathi@gmail.com
ابراهیم صالحی عمران | Ebrahim Salehiomran دانشگاه مازندران sharififati@yahoo.com
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1111-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
بررسی چالش های نظام برنامه ریزی درسی کشور و ارائۀ راهکارهای مناسب برای بهبود آن |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|