|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۲۶۱-۲۹۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
تاثیر استفاده از راهبرد رسم شکل در حل مسایل کلامی ریاضی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر استفاده از راهبرد رسم شکل، در حل مسائل کلامی ریاضی است. این مطالعه، به تأثیر استفاده از انواع ترسیمهای شبکهای، سلسلهمراتبی و ماتریسی معرفی شده توسط نوویک و هرلی (2001) در حل مسائل کلامی پرداخت. شرکتکنندگان در این پژوهش، 40 دانشآموز پایه دهم بودند که به صورت تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابتدا، آزمونی شامل شش مسئله کلامی بدون استفاده از هیچ نوع شکل، به دانشآموزان داده شد. پس از یک هفته، آزمون دوم متشکل از همان مسائل شامل اشکال مذکور، به شرکتکنندگان ارائه شد. نتایج نشان داد که تنها استفاده از شکلهای ماتریسی در متن مسائل کلامی، به بهبود حل مسئله آنها منجر شد و دو نوع ترسیم دیگر، تأثیری بر بهبود حل مسئله دانشآموزان نداشت. لذا، پیشنهاد میشود که به جای افزودن شکل به مسائل، تناسب انواع شکلها با ساختار مسائل لحاظ شود و رسم شکل به تنهایی، به بهبود حل آن کمک نمیکند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسم شکل، راهبرد حل مسئله، شکلهای شبکهای، سلسلهمراتبی، ماتریسی |
|
| عنوان انگلیسی |
The Effect of Using Diagram- drawing Strategy, on Solving Mathematical Word Problems |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research was to investigate the effect of using diagram- drawing strategy on solving mathematical word problems of Grade 10 students in Iran.. There were 40 students that participated in this study. The data collected via one test consisting of six problems. For this test, three types of diagrams namely; network, hierarchy and matrix, were applied. The test was administered twice; first time without diagrams and second time after one week, adding diagrams to that test. the effect of three types of diagrams on solving word problems, was investigated. The results showed that, the only one that made a significant effect on students’ improvement of solving problems, was matrix diagrams. The research is suggested that the appropriateness of diagrams in relation to the structure of problem is crucial. This implies that only adding diagrams to word problems, do not guaranty the students’ improvement in word problem solving. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Diagram Drawing, Problem Solving Strategy, Network, Hierarchy &,,,,, Matrix Diagrams |
|
| نویسندگان مقاله |
مجید حق وردی | Majid Haghverdi Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
زهرا گویا | Zahra Gooya Shahid Beheshti University دانشگاه شهید بهشتی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-349-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
کمک به اصلاح و بازنگری برنامههای درسی مقاطع مختلف تحصیلی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|