نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۷، شماره ۱۴، صفحات ۳۵-۷۰

عنوان فارسی جنسیت در تجربه زیسته زنان دانشجوی دکترای رشته علوم تربیتی
چکیده فارسی مقاله جنسیت، درک و تفسیر متفاوتی از تجربۀ تربیتی را القاء می‌کند و درنتیجه، این تفاسیر متفاوت از تعاملات، و ظرفیت‌های بالقوه می توانند نگاهی تازه به آموزش عالی را فراهم سازند. مقاله حاضر با بهره‌گیری از پژوهش روایتی و با رویکرد نظری پساساختارگرایی به جنسیت در پی توصیف تجربه زیسته زنان دانشجو دکترا رشته علوم تربیتی و چگونگی درک و تفسیر آنان از جنسیت در طی مسیر تحصیل در آموزش عالی است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش، شش تن از دانشجویان زن دکترا مشغول به تحصیل در رشته علوم تربیتی در یکی از دانشگاه‌های دولتی شهر تهران هستند که روایت‌هایشان از طریق دو مصاحبه گرداوری شد. مصاحبه نخست به صورت روایتی دربارۀ سفر تربیتی آنها در آموزش عالی به صورت حضوری و مصاحبه دوم به صورت نیمه‌ساختاریافته باتمرکز بر موقعیت‌‌های خاص بازگو شده در مصاحبه نخست، از طریق پیام‌رسان‌های اینترنتی انجام شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی، تجربه زیسته، جنسیت،

عنوان انگلیسی Women Doctoral Students' Lived Experience of Gender in the Field of Education
چکیده انگلیسی مقاله Gender informs different understanding and interpretations of educational experience and hence these different interpretations of interactions and potential capacities offer a new perspective on higher education and can even cause changes in higher education. Applying narrative inquiry and post-structural approach to gender, this paper attempts to describe lived experience of women doctoral students in Education as well as their understanding of gender in the pathways of higher education to doctoral level. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله gender, higher education, lived experience

نویسندگان مقاله ساراسادات خلیفه سلطانی | Sarasadat Khalifeh Soltani
Shahid Behesthi university
دانشگاه شهید بهشتی

کورش فتحی واجارگاه | Kourosh Fathi vajargah
Shahid Behesthi university
دانشگاه شهید بهشتی

نعمت الله فاضلی | Nematollah Fazeli
Cultural Anthropology at Institute for Humanities and Cultural Studies
تهران- پژوشکده مطالعات فرهنگی علوم انسانی واجتماعی

محبوبه عارفی | Mahboubeh Arefi
Shahid Behesthi university
دانشگاه شهید بهشتی

گلنار مهران | Golnar Mehran
Alzahra University
دانشگاه الزهرا


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1559-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات