نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۳۱۱-۳۴۶

عنوان فارسی برنامه درسی زیرزمینی در حوزه قومیت در نظام آموزشی ایران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش قصد دارد برنامه درسی زیرزمینی را در حوزه قومیت تبیین و شواهد عملی آنرا از محیط مدارس ایران،ارایه کند. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر ، باتوجه به ماهیت موضوع پژوهش ،کیفی  است. ابزارها و روش های  گرداوری داده ها  در  این پژوهش، مصاحبه و مشاهده است .براساس نتایج این تحقیق،وقتی در برنامه های درسی رسمی،قومیت ها از جایگاه مناسبی برخوردار نباشند ودر بسیاری از موارد،تحقیر فرهنگی خرده فرهنگ ها را به دنبال داشته باشد،به عبارتی وقتی اشغال فرهنگی در مدارس اتفاق می افتد،در چنین شرایطی، قومیت به عنوان یکی از زمینه های اصلی شکل گیری برنامه های درسی زیرزمینی به شمار می رود.همچنین براساس تحلیل داده ها،7 مضمون اصلی مربوط به این پژوهش عبارتنداز:ارجحیت زبان مادری بر زبان رسمی،تعصب قومییتی ،مخالفت با محتوای برنامه درسی رسمی،بکارگیری نمادهای قومیتی در مدارس،گسترش موسیقی قومیتی و نمادهای آنها ، تحقیر قومیت های دیگر و گسترش افکار تجزیه طلبانه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اشغال فرهنگی،برنامه درسی زیرزمینی ، قومیت،نظریه مقاومت

عنوان انگلیسی Underground curriculum in the field of ethnicity in Iranian educational system
چکیده انگلیسی مقاله This paper aims to explain the underground curriculum in the field of ethnicity and provide its practical evidence from the Iranian schools. This paper follows a qualitative research method According to the results of this research, when ethnic groups do not have a proper position in formal curricula, and in many cases, there is a cultural humiliation of subcultures, in other words, when cultural occupation takes place in schools, in such circumstances, Ethnicity is considered as one of the main areas for the formation of underground curricula. Also, based on the data analysis, seven main themes related to this research are: Preference for mother tongue on formal language, ethnicity bias of teachers and students, opposition to the content of formal curriculum, the use of ethnic symbols in schools, the spread of ethnic music and their symbols in schools, humiliation Other ethnic groups and expansion of separatist ideas.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cultural occupation, underground curriculum, ethnicity, resistance theory.

نویسندگان مقاله مرتضی بازدار | Morteza Bazdar
Shahid Beheshti
دانشگاه شهیدبهشتی

کورش فتحی واجارگاه | Kourosh Fathi Vajargah
Shahid Beheshti
دانشگاه شهیدبهشتی

محبوبه عارفی | Mahbobeh Arefi
Shahid Beheshti
دانشگاه شهیدبهشتی

مقصود فراستخواه | Maghsood Farasatkhah
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1142-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات