نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱۹۳-۲۲۸

عنوان فارسی چالش‌های اجرای ارزشیابی توصیفی درس ریاضی در دوره ابتدائی در ایران از دیدگاه معلمان
چکیده فارسی مقاله
تبیین چالش‌های اجرای ارزشیابی توصیفی برای درس ریاضی در دوره ابتدائی، بخشی از یک طرح پژوهشی بود که در این مقاله به آن پرداخته ‌شده است. این پژوهش به رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شد و در آن، 24 معلم داوطلب دوره ابتدائی شرکت کردند. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته، یک جلسه هم­اندیشی و یادداشت­های میدانی و تعامل بین پژوهشگران جمع‌آوری شد. این کار، به قصد مثلثی­سازی (همسوسازی) جهت اعتبار داده­ها و اعتماد یافته­ها انجام شد. پس از چند مرحله کاهش نظام وار داده‌ها، چالش­های شناسایی شده در چهار مقوله اصلی «چالش‌های سیاست‌گذاری»، «چالش‌های اجرایی - آموزشی»، «چالش‌های مفهومی» و «چالش‌های فرهنگی - اجتماعی» برچسب‌گذاری شدند. نتیجه‌گیری این پژوهش، ارائه تصویر روشن­تری از چگونگی اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از دید معلمان دوره ابتدایی است که مجریان اصلی آن هستند و ضرورت دارد سیاست­گذاران، برای رویارویی اصولی با این چالش‌ها، چاره‌اندیشی نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی توصیفی ، ریاضی ، دوره ابتدائی

عنوان انگلیسی The Challenges of Implementing Descriptive Evaluation for Mathematics at the Elementary School from Teachers’ Perspective
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed at identifying the challenges of “descriptive evaluation” program launched by the Ministry of Education in Iran in 2004, nationwide. The research was designed through employing qualitative approach and phenomenography to better understand the challenges which elementary teachers had with evaluation of “mathematics” as one of the subject matters. The participants of the study were 24 elementary teachers who voluntarily participated in this study.  The data were collected through semi- structured interviews, a focus group and researchers’ field notes and their interactive discussions about interviews and focus group. Four main categories of challenges were identified: “policy- making”, “executive- education”, “conceptual” and “social- cultural”. It is concluded that a clearer picture of challenges that elementary teachers encounter with this program while teaching mathematics needs to be presented. It is necessary for policy- makers and planners to find more rational solutions for these challenges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Descriptive Evaluation, Mathematics at the Elementary School, Challenges of Implementing Descriptive Evaluation.

نویسندگان مقاله مرتضی مرتضوی | Morteza ءortazavi
دانشگاه علامه طباطبائی

زهرا گویا | Zahra Gooya
دانشگاه شهید بهشتی

حسن ملکی | Hasan Malaki
دانشگاه علامه طباطبائی

سهیلا غلام آزاد | Soheila Gholamazad
پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1595-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کمک به اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی مقاطع مختلف تحصیلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات