|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۳۷-۷۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
نظریه پردازی در برنامه درسی: تبیینِ تفهمی تجربه های تربیتی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
نظریه پردازی در برنامه درسی روش شناسی تدوین نظریه است و بر این اساس دو ساختار تبیینی و تفهمی برای تدوین نظریه ها مشخص شده است. نظریه های تبیینی به سیاق علوم تجربی و نظریه های تفهمی با در نظر گرفتن درجاتی از درگیر شدن شخصی، تکرار ناپذیری و فهم پیچیدگی ها تدوین می شوند. در این مقاله دو ایده اصلی نظریه پردازی عینیت گرا-کاهش گرا و ذهنیت گرا -رمز و راز گرا و شاخه نومفهوم گرایی مربوط به آن در انطباق با نظریه های تبیینی و تفهمی قرار می گیرند و نابسندگی آنها در مواجهه با ساحت های حیات انسانی مشخص می شود. عصب پدیدارشناسی به عنوان درمان نابسندگی بخشی نگری و تفکیک منابع معرفتی و ذهنی معرفی و بر اساس اصول آن، مسائل به شکل شبکه ای از وجوه مختلف پدیدارهای متنوع و حالت های ناظر بر محتوای آنها صورت بندی می شود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظریه پردازی، نظریه برنامنه درسی، تبیین، تفهم، تبیینِ تفهمی، عصب پدیدارشناسی |
|
| عنوان انگلیسی |
Curriculum Theorizing: "Understanding Explanation" of Educational Experiences |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Curriculum theorizing is the methodology of the theory development. We recognize, two approaches to curriculum theorizing; explanation and understanding. Explanation resemble the processes of theorizing like natural scientist does and understanding is an approach to theorizing with its personal engagement consideration, uniqueness evolve from the complexity of and unrepeatable educational phenomena. In this article, two main ideas, objectivism-reductionism, subjectivism-mystrianism and a branch of the second idea so called; conceptualism are examined. It is argued that all three ideas are corresponding with the explanation or understanding and so their deficiency in human life is determined. It is argued that neurophenomenology could be considered as a remedy for the fragmental deficiency and incompetence of the current dominant positions in curriculum theorizing. We called the neurophenomenology inspired theorizing as; "understanding explanation" and explain it in reference to the Varrellas, Varelachr('39')s methodology of reciprocal constraints. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
theorizing, curriculum theory, explanation, understanding, understanding explanation, neurophenomenology |
|
| نویسندگان مقاله |
علیرضا هوشمند | Alireza Hooshmand Ferdeowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
بختیار شعبانی ورکی | Bakhtiar Shabani Varaki Ferdeowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
مقصود امین خندقی | Maghsood Amin Khandaghi Ferdeowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
علی مقیمی | Ali Moghimi Ferdeowsi University of Mashhad دانشگاه فردوسی مشهد
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1449-1&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|