نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه درسی به مثابه یک پدیده پیچیده
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش سعی شده است با توجیه و مفروض انگاشتن برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده، مدلی برای ارزشیابی آن ارائه گردد که به کمک آن تصویری جامع‌تر از ابعاد مختلف برنامه درسی در گزارش‌های ارزشیابی ارائه نمود. در این مدل ابعاد و لایه‌های مختلف برنامه درسی (مکتوب، اجراشده، تجربه شده، آزمون شده) بر اساس سه معیار (آرمان‌های قصدشده، ابعاد پنهان، و عناصر مغفول) ارزیابی شده و نهایتاً یک ماتریس 15 سلولی را به وجود می‌آورند. به عقیده نگارنده ارزیابی جامع برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده مستلزم پاسخگویی به سوالات تمامی این سلول‌ها می‌باشد. این پژوهش را می‌توان از نوع "پژوهش نظریه‌ای" دانست که هدف آن تولید یک مدل تجویزی در حوزه مطالعات برنامه درسی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی برنامه درسی، نظریه پیچیدگی، ارزشیابی آموزشی، برنامه درسی

عنوان انگلیسی ECCP: Evaluating Curriculum as a Complex Phenomenon
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, I try to put forward a new model for curriculum evaluation, entitled ECCP (Evaluating Curriculum as a Complex Phenomenon), out of my perception of curriculum as a complex event. In the abovementioned model, various dimensions and aspects of curriculum (written, operationalized, experienced, tested, and flourished) are evaluated by three criteria (intended ideals, implicit elements, and overlooked aspects) which finally forms a 15-cell matrix. I firmly believe that evaluating and assessing curriculum as a complex phenomenon requires answers to the questions posed by each cell. It is also endorsed by the model that any evaluation plan ought to locate curriculum in context to offer meaningful results and findings.
 
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله curriculum, curriculum evaluation, complexity theory, curriculum as complex phenomenon, ECCP

نویسندگان مقاله سعید صفائی موحد | Saeid Safaei Movahhed
NIOC
شرکت ملی نفت ایران

محمد حاجی زاد | Mohammad Hajizad
Azad University(Neka Branch)
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نکا


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-294-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات