نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم براساس  روش سنتزپژوهی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی مقالات علمی معتبر در زمینۀ واقعیت مجازی بود  که باتوجه به جست و جوی منظم در پایگاه های اطلاعاتی، بر اساس معیارهای ورود تعداد 920 مقاله علمی شناسایی و در نهایت بر اساس معیارهای خروج تعداد 197 مقاله پژوهشی برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. برای گردآوری، گزارش و ثبت اطلاعات پژوهش های اولیه، از فرم کاربرگ طراحی شده توسط محقق استفاده شد. تحلیل یافته ها با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سنتزپژوهی مارش(1991) و روش های کدگذاری باز و محوری انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه درسی مبتنی بر واقعیت مجازی در درس علوم، برنامه ای دانش آموز محور است که نقش ها و مسئولیت های متفاوتی را برای فراگیر، مدرس و دانش، ایجاد می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی برنامه درسی، عناصر برنامه درسی، واقعیت مجازی، سنتزپژوهی

عنوان انگلیسی Virtual Reality Based Curriculum in Science Education
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to design a virtual reality curriculum model in science course based on a synthesis method. The statistical population of this study consisted of all valid scientific articles in the field of virtual reality that based on regular search of databases, 920 scientific articles were identified according to the inclusion criteria and finally 197 exclusion criteria were selected for final analysis. Were. A researcher-designed worksheet form was used to collect, report and record the initial research data. Findings were analyzed using Marshchr(chr('39')39chr('39'))s (1991) seven-step model of open synthesis and axial coding methods. Research findings show that the Virtual Reality-Based Curriculum in Science is a student-centered curriculum that creates different roles and responsibilities for the learner, teacher, and knowledge.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Curriculum Model, Curriculum Elements, Virtual Reality, Research Synthesis

نویسندگان مقاله سجاد پورباغبان | sajjad Pourbaghban
University of Tabriz
دانشگاه تبریز

فیروز محمودی | Firooz Mahmoodi
Tabriz University- Department of Educational Sciences- Faculty of Educational Sciences and Psychology
دانشگاه تبریز- گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

اسکندر فتحی آذر | Eskandar Fathiazar
Tabriz University- Department of Educational Sciences- Faculty of Educational Sciences and Psychology
دانشگاه تبریز- گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

بهروز کوهستانی | Behrooz Kohestani
Tabriz University - Department of Modern Technologies - Faculty of Modern Technologies
دانشگاه تبریز- گروه فناوری های نوین- دانشکده فناوری های نوین


نشانی اینترنتی http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1610-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اشاعه رویکرد تلفیقی در طراحی و تولید برنامه های درسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات