اقتصاد فضا و توسعه روستایی، جلد ۶، شماره ویژه نامه گردشگری روستایی(زمستان ۱۳۹۶)، صفحات ۱۵۵-۱۷۲

عنوان فارسی تحلیل قابلیت های جذب گردشگر در روستاهای هدف منطقه الموت
چکیده فارسی مقاله
گردشگری در عصر حاضر از بزرگ‌ترین فعالیت‌های اقتصادی دنیا به شمار می­رود و گردشگری روستایی نیز رونق فراوانی یافته است. این مهم بر اثر صنعتی­شدن و شهرنشینی سریع جوامع غربی طی قرن نوزدهم، در کنار عواملی همچون توسعه حمل‌ونقل، افزایش درآمد و اوقات فراغت پدید آمده است. نتیجه بهره­برداری از ظرفیت­های محیط در قالب گردشگری روستایی، مواردی همچون رونق کسب­وکار، بهبود فضای اقتصادی، بهبود وضعیت درآمد، رضایت­مندی از محل زیست و تمایل به ماندگاری بیشتر در فضا شناخته شده است. بدین­سان، در مقاله حاضر تلاش گردیده در راستای کمک به امر برنامه­ریزی مطلوب گردشگری در منطقه الموت، ضمن ارزیابی سطح توان روستاهای هدف گردشگری برای جذب گردشگر، به تحلیل راهبردی وضع موجود منطقه الموت با تأکید بر توان­های ژئوتوریسمی پرداخته شده است. در انجام این تحقیق از دو مدل SWOT و فاسیلاس استفاده شده است. نتایج نشان داد روستاهای منطقه الموت هریک دارای توان متفاوتی در جذب گردشگر است؛ شرایط یاد شده، ماحصل مداخله ­ی توأمان عوامل داخلی و خارجی متعدد بر پدیده­ی جذب گردشگر در کل منطقه الموت بوده است؛ به گونه­ای که بیشترین تأثیر را نیز عوامل خارجی بر روند جذب گردشگر در این منطقه داشته است. در کل نیز، هنوز بستر مساعد برای حضور گردشگران فراهم نشده و موانع جدی بر سر راه استفاده از اقتصاد پربازده گردشگری در الموت وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله گردشگری روستایی، ژئوتوریسم، جذب توریست، روستای هدف گردشگری، منطقه الموت

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد طاهرخانی |



نشانی اینترنتی http://serd.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-120&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات