|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۵-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی برنامه مهارت آموزی مبتنی بر بازیهای عصبنمایشی بر سلامت روان نوزادان |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیرات برنامۀ مهارتآموزیِ مبتنی بر بازیهای عصبنمایشی و در چارچوب نظریۀ دلبستگی بر سلامت روان نوزادان انجام شده است. بدین منظور 90 مادر باردار با استفاده از نمونۀ در دسترس از دو مرکز درمانی در تهران (بیمارستان نیکان و مرکز سلامت مادران) انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. گروه پیش و پس از تولد (30)، گروه پس از تولد (30) و گروه گواه (30). ملاکهای ورود در این مطالعه شامل سلامت روان مادر، سن مادر (20 تا 35)، سطح تحصیلات مادر (دیپلم تا دکترا) و نخستزا بودن وی بود. سلامت روان نوزاد در پایان شش ماهگی از طریق مقیاس هشدار پریشانی کودک و مصاحبه با مادر سنجیده شد. در مقایسۀ نتایجِ به دست آمده از سه گروه مشخص شد که هیچیک از نوزادان گروه پیش و پس از تولد نشانههای خطر را در شش ماهگی نشان نمیدادند در حالی که 33٪ گروه پس از تولد و 40٪ گروه گواه نشانههای خطر را نشان میدادند. این نتایج با مصاحبهها همسو بود. بنابراین آموزش مادران برای بازی و پاسخگویی به نیازهای نوزادان از دوران بارداری میتواند تأمینکنندۀ سلامت روان نوزادانشان باشد. به نظر میرسد بازیهای عصب نمایشی، روش درمانی مناسب و موثری است که میتواند برنامه های فرزندپروری پیش از تولد و مداخلات پیشگیری زودهنگام برای نوزادان را غنی تر کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectivness of skill training program based on Neuro- Dramatic Plays on Infants’ Mental Health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
To examine the impacts of a skill training program based on neuro- dramatic plays in attachment theory framework on infant mental health, 90 pregnant mothers were selected and randomly were divided into three groups: prenatal and postnatal group (30), postnatal group (30) and control group (30). Inclusion criteria in were maternal mental health, mothers’ age (20-35), mothers’ education (diploma-Ph.D.) and being first time mother. Infant mental health was evaluated when the infants were 6-month old using ADBB and an interview based on 0-3. Of the sample, 33% of postnatal group and 40% of control group had some signs of danger in ADBB; however the prenatal and postnatal group hadn’t any symptom. The results were consistent to interviews. As predicted, educating mothers to play and response to their infants from pregnancy could be an effective intervention on their infants’ mental health. It seemed neurodramatic plays could be an appropriate and effective treatment that could be enriched parenting training manuals and early preventions interventions for infants. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهام توکلی | elham tavakoli allameh tabatabai داشگاه علامه طباطبایی
شهلا پزشک | shahla pezeshk allameh tabatabai داشگاه علامه طباطبایی
ژانت هاشمی آذر | janet hashemi azar allameh tabatabai داشگاه علامه طباطبایی
علی دلاور | ali delavar allameh tabatabai داشگاه علامه طباطبایی
غلامرضا صرامی | gholamreza sarami kharazmi university دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2187-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|