|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۱۸۱-۲۰۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
مربی پیش دبستانی: چه کسی باچه مشخصاتی؟ |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از انجام این پژوهش، بررسی دیدگاههای متخصصان و مربیان دربارۀ ویژگیهای فردی و توانمندیهای تخصصی مربیان پیشدبستانی است. این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است که در انجام آن، از دو روش کمّی و کیفی استفاده شده است. جامعۀ آماری بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای کشور، دانشجویان دکتری، مدرسان رشتۀ روان شناسی، برنامهریزی درسی و آموزش و پرورش دورۀ پیشدبستانی و بخش کمّی شامل مربیان در سال1394 در استان فارس و اصفهان میباشد. 20 نفر از نمونه در بخش کیفی، به روش هدفمند و شبکهای نمونهگیری شده و در بخش کمّی 566 نفر نمونه از روش طبقهای تصادفی انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بوده است. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوا و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب الفای کرونباخ استفاده شده است. پس از انجام مطالعۀ مقدماتی و تجزیه و تحلیل پرسشنامهها مشخص گردید که پایایی ویژگیهای فردی 86/0 و توانمندیهای تخصصی 87/0 است. یافتههای کیفی بر اساس تحلیل محتوا مقولهبندی شده و یافتههای کمی با آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شده است. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از دیدگاه مربیان در ویژگیهای فردی، برخورداری از سلامت روانی و شخصیتی از درجۀ اهمیت بیشتری برخوردار بوده و خودآگاهی، استقلال و جرأتورزی از کمترین اهمیت برخوردار است. در توانمندیهای تخصصی مربیان، توانایی مدیریت کلاس از نظر اهمیت در صدر گویههای مربوط قرار گرفته و آگاهی به فناوریهای جدید در حوزۀ پیشدبستانی از کمترین اهمیت برخوردار است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
مربیان پیش دبستانی، ویژگیهای فردی، توانمندیهای تخصصی |
|
| عنوان انگلیسی |
Preschool Teachers: Who and With What Characteristics? |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate viewpoints of experts and teachers about individual characteristics and specialized capabilities of the preschool teachers. This research is descriptive-analytic that two qualitative and quantitative methods are used to conduct it. The population of qualitative phase includes faculty members of universities, PhD students, masters teachers in fields of Psychology, Curriculum and Instruction. The population of quantitative phase includes educators in Fars and Isfahan provinces in academic year 2016. Sampling method in the qualitative section was purposive and snowball and in quantitative section, 566 teachers have been selected randomly. Information was collected by the semi-structured interview and researcher-made questionnaire. Qualitative findings were categorized based on content analysis and quantitative findings are analyzed by the inferential and descriptive statistics. After performing preliminary study and analyzing the questionnaires, it was determined that reliability of individual characteristics was 86% and that of the specialized capabilities was 87% as well. Results of the Friedman’s test showed that according to viewpoint of teachers about the individual specifications, mental and personal health is very important, among specialized capabilities of the teachers, ability to manage the class is at top of related items in terms of importance. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
محمد حسین زارعی | mohammad hossein zarei دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد رضا نصر اصفهانی | ahmad reza nasr department of education, university of isfahan دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سید ابراهیم میرشاه جعفری | seyyed ebrahim mirshahjafari department of education, university of isfahan دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
محمد جواد لیاقتدار | mohammad javad liaghadar department of education, university of isfahan دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-755-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|