|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۵۱-۸۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
برنامه درسی جدید ریاضی: معلمان چه می کنند؟ |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف افزایش فهم و ادراک نسبت به چگونگی فرآیند تغییر دانش نظری و عملی معلمان دوره ابتدایی انجام شده است. برای انجام این پژوهش از رویکرد کیفی و برای گرد آوری دادهها از مصاحبههای گروهی متمرکز استفاده شده است. تعداد نمونههای این پژوهش که پس از مرحلهی اشباع دادهها به دست آمده، 25 معلم است. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوا/مضمونی و برای افزایش اعتبار آنها از تکنیکهای کنترل عضو و مرور همکاران استفاده شده است. یافتههای پژوهش در سه محور کلی کیفیت تغییر دانش نظری و عملی معلمان، مسیر یا کانالهای تغییر دانش نظری و عملی معلمان و عوامل اثرگذار بر تغییر دانش نظری و عملی معلمان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهد که به دلیل کیفیت نامناسب برنامههای آمادهسازی معلمان برای اجرای تغییر، تغییرات اندکی در دانش نظری و عملی معلمان ایجاد شده است. طراحی و تدوین برنامههای ضمن خدمت، با تغییر دیدگاه ابزاری طراحان و مسئولان تغییر به پدیدهی تغییر معلمان میسر میشود |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
دانش نظری، دانش عملی، تغییرمعلم، برنامهدرسی، ریاضی |
|
| عنوان انگلیسی |
The New Mathematic Curriculum: What the teachers do? |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to increase understanding of how to change theoretical and practical knowledge of primary school teachers. The research approach was qualitative. The data were collected through focus group interviews. The sample size was obtained after the saturation phase including 25 teachers. The data were analyzed using content /thematic analysis. Two techniques were used for increasing the trustworthiness of data including member check, and peer review or debriefing. The findings were labeled in three categories comprising the quality of theoretical and practical knowledge change, the change channels of theoretical and practical knowledge of teachers and the factors influencing the change of teachers' theoretical and practical knowledge. These categories embraced the sub-categories. As sum, the results revealed that the low quality of teachers' in-service curriculum bring the unimportant change in theoretical and practical knowledge of teachers. Design and development of teachers' in-service curriculum, needs change in instrumental perspective of designers and executives of curriculum-making toward change phenomenon in teachers. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
اعظم زرقانی | azam zarghani ferdowsi university of mashhad - سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
مقصود امین خندقی | maghsood aminkhandaghi ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
بختیار شعبانی ورکی | bakhtiar shabani varaki ferdowsi university of mashhad دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نعمت الله موسی پور | nematollah mosapour farhangian university دانشگاه فرهنگیان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-837-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
نقد و ارزیابی تحولات برنامه درسی در عرصه اجرا |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|