|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۲۷-۵۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
ریاضیات: عبور از طنز به خلاقیت |
|
| چکیده فارسی مقاله |
این مقاله با هدف بررسی تأثیر برنامه درسی ریاضی آمیخته به طنز بر خلاقیت ریاضی دانش آموزان پایه ششم دوره ابتدایی نگاشته شد. مقاله حاضر به تحلیل و گزارش نتایج کمی یک مطالعه بزرگتر که با روش آمیخته صورت گرفته، می پردازد. خلاقیت ریاضی دانش آموزان بر اساس عملکرد آن ها پس از اجرای بسته آموزشی ریاضی آمیخته به طنز، طراحی شده توسط محققین بر اساس مفاهیم کتاب ریاضی پایه ششم، مورد تحلیل قرار گرفت. مقایسه نتایج پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که تلفیق محتوای مفاهیم ریاضی با انواع طنز آموزشی بر رشد خلاقیت دانشآموزان تأثیر مثبت دارد. پیشنهادهایی جهت استفاده از این یافتهها در حوزه برنامهریزی درسی چون طراحی محتوای آموزشی آمیخته به طنز آموزشی متناسب با ویژگیهای فراگیران و تلفیق طنز آموزشی با برنامه های درسی در سطوح و رشته های مختلف، توسط تولید کنندگان برنامه های درسی ارائه شده است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
خلاقیت ریاضی، برنامه های درسی، طنز آموزشی |
|
| عنوان انگلیسی |
Mathematics: Moving from Humor to Creativity |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
This study aimed to examine the effects of integrating humor into math curriculum on mathematical creativity of sixth grade students in primary school. The current paper reports the results of the quantitative section of a larger study conducted through a mixed methods design. Mathematical creativity of students based on their performance was measured after the implementation of the researcher-developed package that included humor-integrated math content generated based on the concepts of sixth grade math textbook. Pre-test and post-test results showed that integration of some elements of instructional humor with math concepts can have positive effects on math creativity of the students. Suggestions are the development of humor-integrated curricula packages based on needs and requirements of the learners as well as the subject matters. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Math creativity, curriculum, instructional humor |
|
| نویسندگان مقاله |
زهرا افشارکهن |
حسن ملکی |
محمود مهرمحمدی | دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
یحیی مهاجر | دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
علی ضیایی مهر | دانشگاه فرهنگیان، واحد مرکزی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-750-3&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
ترغیب نواندیشی در عرصه نظر و نوآوری در عرصه عمل برنامه ریزی درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|