|
|
نظریه و عمل در برنامه درسی، جلد ۴، شماره ۸، صفحات ۵-۲۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
نظریه عملی شواب: تلفیق نظریه و عمل |
|
| چکیده فارسی مقاله |
ظهور جریان نومفهومگرایی در عرصۀ برنامۀ درسی محل بروز چرخش بزرگی در هویت این رشته شده است. کتاب «فهم برنامۀ درسی» تألیف ویلیام پاینار را شاید بتوان برجستهترین اثر در این زمینه دانست. در این کتاب، جریانهای اثرگذار حوزۀ برنامۀ درسی ماقبل نومفهومگرایی، از نوع سنتی و عمل زده معرفی شده و نویسنده بر این اعتقاد است که گفتمانهای جدید برنامۀ درسی را باید مورد توجه قرار داد. این نکته موجب میشود، نظریۀ جوزف شواب[1] نیز در گروه نظریههای سنتی ماقبل نومفهومگرایی متهم گردد. مقالۀ حاضر، با واکاوی نظریۀ شواب و مشخص کردن تمایزات آن از نظریۀ تایلر و نومفهومگرایی، قصد دارد تا نقدی بر این تفکر وارد آورد و با ترسیم نقش نظریۀ شواب در تاریخ تحولات رشتۀ برنامۀ درسی، تبیین جدیدی برای رشتۀ برنامۀ درسی به عنوان یک قلمرو عملی، ارائه کند. [1] .Joseph Schwab |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
جوزف شواب، نظریه عملی، نومفهوم گرایی، رالف تایلر، ویلیام پاینار |
|
| عنوان انگلیسی |
Schwab's Practical Theory: Integrate of Theory and Practice |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The emergence of re-conceptualism in the field of curriculum studies caused a large rotation of identity in this field. The book titled "understanding of curriculum" by William Pinar may be considered the most outstanding work in the field. In this book, movement which affected pre re-conceptualist, are introduced as the traditional type and it is believed the new curriculum discourses should be considered instead. That caused Joseph Schwab's theory is charged in the group of traditional pre re-conceptualist theories. This paper, by analyzing and identifying differences of Tyler's theory, Schwab's theory and re-conceptualism, plans to criticize this way of thinking and tries to introduce a new explanation of curriculum studies field as a practical one based on the role of Schwab's theory in the evolution of history of curriculum studies field. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
عظیمه سادات خاکباز | azimehsadat khakbaz همدان دانشگاه بوعلی سینا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://cstp.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-396-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
اشاعه و گسترش دانش برنامه درسی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|