پژوهش‌های تربیتی، جلد ۳، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر مقایسه محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود که در یک نمونه 506 نفری که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های اندازه گیری محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی جمع‌آوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه و تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فقط در بعد ادراک دانش آموز از یادگیری بین دانش آموزان تیزهوشان و شاهد (به نفع مدارس شاهد) تفاوت معنی دار وجود داشت و در مابقی ابعاد محیط آموزشی-یادگیری و همچنین منبع کنترل تحصیلی هیچ تفاوتی بین این سه مدرسه وجود نداشت. بر اساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که مدارس تیزهوشانهیچ تفاوتی نتوانسته است در محیط آموزشی-یادگیری و منبع کنترل تحصیلی دانش آموزان ایجاد کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط آموزشی- یادگیری، منبع کنترل، تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد

عنوان انگلیسی The Comparison of Educational-Learning Environment and Academic Locus of Control between Students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed Schools
چکیده انگلیسی مقاله The main purpose of present study was to comparing of educational-learning environment and academic locus of control between students of Tizhooshan, Nemooneh and Shahed schools. This research was a correlation study that accomplished in a sample of 506 students who selected by randomly sampling. Data were collected by Dundee ready learning-education environment measure (DREEM) and academic locus of control scale (ALCS) and analyzed by one way analysis of variance (ANOVA) and independent t-test. The results show that the significantly difference between students of Tizhooshan and Shahed was only in students’ perception of learning (in favor of Shahed students). In the other dimensions of educational-learning environment and academic locus of control, there was no difference between schools. With regarding of the results can conclude that Tizhooshan schools cannot establish any difference in educational-learning environment and academic locus of control of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یاسر رضاپور میرصالح | yasser rezapour mirsaleh
yazd province, ardakan city, faculty of education and psychology, ardakan university
استان یزد-شهرستان اردکان-بلوار آیت الله خاتمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اردکان (Ardakan university)

عزت فتوحی اردکانی | ezzat fotouhi ardakani
department of education, faculty of humanity sciences, islamic azad university of ardakan
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی اردکان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اردکان (Islamic azad university of ardakan)


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-839-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات