|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۳، شماره ۳۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
باز پژوهشی نقش سرمایه های انسانی معلمان و مدیران در چابک سازی مدارس |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مواجهه با چالشهای نوین حوزهی تعلیم و تربیت، مستلزم آمادگی مستمر نهاد مدرسه در مسیر تبدیلشدن به سازمانی چابک و منعطف برای پاسخگویی به فرصتهاست. با توجه به نقش حیاتی سرمایههای انسانی بر چابکی سازمان، هدف پژوهش حاضر باز پژوهشی نقش سرمایههای انسانی معلمان و مدیران در چابکسازی مدارس متوسطه شهر تهران بوده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از جهت شیوهی گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیه مدارس متوسطه پسرانه دولتی و غیردولتی شهر تهران بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 79 مدرسه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری در این پژوهش از نوع خوشهای چند مرحلهای بوده است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه چابکی مدارس (محقق ساخته) و سرمایه انسانی نادری (1394) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای چابکی مدارس «804/0» و سرمایه انسانی «853/0» ارزیابی شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، سرمایههای انسانی معلمان و مدیران با چابکی مدارس رابطهی مثبت و معناداری دارد. نتیجه اینکه، بهبود سرمایههای انسانی مدیران آموزشی و معلمان منجر به بهبود قابلیتهای چابکی مدارس میشود. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Reinvestigating the role of teachers’ and principals’ human capitals in agility of schools |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The challenges facing education system today require that schools be able to continuously transform into flexible and agile organization which respond to environment driven opportunities. Therefore, the main objective of this paper is to study the investigation the relationship between human capital and organizational agility in high schools of Tehran city. Descriptive-correlation method was used. Population of this study consisted of all private and public high schools of Tehran city (411 school). According to Cochrane formula, 79 schools were selected as samples. Multiple cluster sampling method was used in this research. schools agility questionnaire (Researcher-Made) and human capital assessment scale )Naderi, 2015) was used for data collection. The questionnaire reliability was evaluated based on Cronbach’s alpha (organizational agility =α0.804 and human capital =α0.853). Data was analyzed through Pearson coefficient of correlation & structural equation model technique. The main findings are: A positive relationship was found between general indicator of human capital and organizational agility high schools in of Tehran city. The result indicated that human capital enhances the influences an school agility capabilities. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
کیوان مرادی | keyvan moradi allameh tabataba’i university تهران. دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سارا شفیعی | sara shafiee allameh tabataba’i university تهران. دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-906-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
برنامه ریزی آموزشی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|