|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۳، شماره ۳۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
| عنوان فارسی |
پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی با استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشجویان آموزش از راه دور |
|
| چکیده فارسی مقاله |
یکی از اهداف اصلی در آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، پرورش مهارتهای تفکر انتقادی است. تفکر انتقادی برای زیستن اندیشمندانه و سازگاری با تغییرات و تحولات سریع اجتماعی ضروری است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری دانشجویان پیام نور (آموزش از راه دور) شهر اصفهان بودند که 100 نفر آنها به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابراز گردآوری دادهها، پرسشنامه استفاده از ICT و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. یافتهها نشان داد میانگین نمرههای کل گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان 31/276 بود که نشاندهنده گرایش متزلزل است. همچنین میان میزان آشنایی با ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهداف علمی- پژوهشی و اهداف آگاهی از اخبار و اطلاعات با گرایش به تفکر انتقادی رابطه معناداری مشاهده شد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تفکر انتقادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش از راه دور |
|
| عنوان انگلیسی |
Exploration of Relationship Between Usage of Information and Communication Technology (ICT) Tools and Critical Thinking Desposition Among Distance Education Students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
One of the main objectives of the ICT-based education is training of critical thinking skills. Critical thinking is essential for a thouthful way of living and compatability to rapid social changes. The purpose of this study was to explore the relationship betweeen usage of ICT tools and critical thinking desposition among distance education students. The research was done through descriptive (Survey) method. The study population consisted of all students of Isfahan Payam-Noor university (distance education) from which a sample of 100 students were selected by using random sampling method. In order to collect data, ICT Questionnaire and California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDE) were used. The Results showed that the mean of total score of critical thinking disposition was 276.31 indicating an ambivalence desposition. Also there were significant relationships between the amount of familiarity to ICT tools, scientific-scholarly objectives and awareness of news and information objectives and critical thinking desposition. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
نگین برات دستجردی | negin barat dastjerdi university of isfahan دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
الهام یوسفی | elham yusofi payame noor university دانشگاه پیام نور سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-863-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
فلسفه تعلیم و تربیت |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|