پژوهش‌های تربیتی، جلد ۳، شماره ۳۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش‌بینی تفکر انتقادی بر اساس خلاقیت هیجانی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه: با وجود اینکه خلاقیت هیجانی نقش مهّمی در سازگاری و روابط بین فردی آدمی بازی می­کند، به دلیل تازگی مفهوم آن در ادبیات روانشناختی از زمان مطرح شدن آن تا کنون، تحقیقات خیلی کمی به منظور کشف همبسته­های مرتبط با آن انجام شده است. هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش­بینی تفکر انتقادی به­وسیله­ی خلاقیت هیجانی و مولفه­های آن در دانشجویان بود. روش: با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس، تعداد 156 نفر از بین دختران و پسران دانشگاه شیراز انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها پرسشنامه­های خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل­های رگرسیون ساده و چندگانه صورت گرفت. یافته­ها: نتایج مطالعه­ی حاضر نشان داد که بین خلاقیت هیجانی و تفکر انتقادی به طور معنادار و مثبت رابطه وجود داشت. همچنین تفکر انتقادی با مؤلفه­های اثربخشی/ اعتبار و آمادگی خلاقیت هیجانی رابطه­ی معنادار و مثبت داشت، امّا با مؤلفه­ی بداعت رابطه­ی معناداری را نشان نداد. بعلاوه، خلاقیت هیجانی با مؤلفه­های با هر سه مؤلفه­ی نوآوری، پختگی و دغدغه­ی فکریِ تفکر انتقادی رابطه معنادار و مثبت داشت. نتایج تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که خلاقیت هیجانی به­طور معنادار و مثبت توانست تفکر انتقادی را پیش­بینی کند. همچنین آزمون رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفه­های خلاقیت هیجانی فقط مؤلفه­ی اثربخشی/ اعتبار به­طور معنادار تفکر انتقادی را پیش­بینی کرد. بحث و نتیجه­گیری: بنابر نتایج به دست آمده از مطالعه­ی حاضر می­توان ادعا کرد که با آموزش و تعلیم خلاقیت هیجانی با تأکید بر ویژگی اثربخشی/ اعتبار در دانشجویان، می­توان تفکر انتقادی آنان را که به­طور بالقوه سهم بالایی در موفقیت تحصیلی و پیشرفت کاری آنان دارد، افزایش داد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، خلاقیت هیجانی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Prediction of Critical Thinking Based on Emotional Creativity in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background: Despite, the emotional creativity play important role in adjustment and interpersonal relationships, because the concept of emotional creativity was introduced recently there is very little research has been done to explore it,s correlate –related,. Objective: The current study was to investigated the prediction of critical thinking by emotional creativity and it,s components in university students. Method: One hundred fifty six Shiraz university students were selected by convenient sampling method. Emotional Creativity and Critical Thinking Questionnaires were used for collecting data. Data were analysised by Pearson correlation test, simple and multiple regression analysis. Findings: Results showed that emotional creativity was positively related to critical thinking. Also, critical thinking was significantly associated with components of effectiveness/authenticity and preparedness, but there was not significantly association with component of novelty. In additional, emotional creativity was positively correlated with all if components of critical thinking: Engagement, Maturity, and Innovativeness. Simple regression analysis indicated emotional creation significantly predicted critical thinking. Furthermore, multiple regression analysis showed that among of components of emotional creativity, effectiveness/authenticity component only significantly predicted critical thinking. Conclusion: Based on the obtained findings, it can be concluded that with training emotional creation emphasis on effectiveness/authenticity in students, can improve and extend their critical thinking which that it has potentiality high contribution for achievement academic and work progress.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله critical thinking, emotional creativity, university student.

نویسندگان مقاله احمد ولیخانی |


مهسا ملکی مجد |


راضیه هاشمی |



نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-463-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات