|
تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸۰-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرمافزار کتابخانهای سیماد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان قابلیت درک دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از واژگان محیط رابط کاربری جستجوی منابع در نرمافزار کتابخانهای سیماد است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث روش، توصیفی و پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، شامل 24346 نفر است که 164 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و از بسته نرمافزاری SPSS نسخه 17استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میزان فهم کاربران از واژگان محیط رابط کاربری نرمافزار سیماد، در روش عینی (با توجه به 23 واژه موردبررسی)، در حد مطلوب نیست ولی در روش ذهنی (با توجه به گویههای دارای مقیاس لیکرت) میتوان میزان فهم کاربران را در حد مطلوب پذیرفت. همچنین نظام دستوری زبان و طول عبارتهای بهکاررفته در واژگان محیط رابط کاربری، سبب قابلیت فهم بهتر جامعه پژوهش از آن واژگان نمیشود. درنهایت بین میزان فهم کاربران مقاطع و حوزههای مختلف تحصیلی از واژگان محیط رابط کاربری نرمافزار موردمطالعه، در روش عینی و ذهنی تفاوت معنیداری حاصل نشد. نتیجهگیری: در طراحی محیط رابط کاربری مناسب برای نظامهای بازیابی اطلاعات، باید نیازها و سطح فهم کاربران از واژگان را در نظر گرفت؛ از طرفی دیگر باید با آموزش کاربران، توانایی آنها را در استفاده از نرمافزارهای کتابخانهای افزایش داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
FUM Students' Understanding of the Terms Used in User Interface of SIMAD Library Software |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The main objective of the research is to determine the understanding level of the students of Ferdowsi University of Mashhad in the terms used in user interface of SIMAD library software. Methods: The study is an applied research with survey descriptive method. Research population was Ferdowsi University of Mashhad, including 24346 students of whom 164 were selected as sample. Data was collected through questionnaire and SPSS software was used as an instrument for the analysis of the data obtained. Results: The results indicated that the user's level of understanding of terms used in the user interface is not desirable in objective method (23 words investigated). However, regarding subjective method (the items of the Likert scale) the level of understanding is acceptable. Furthermore, the grammar and the length of the phrases used in the user interface do not result in better understanding of the Terms. Finally, there is not a significant difference between students' understanding level of Terms and students' educational level and field of study in both objective and subjective methods. Conclusion: To design an appropriate user interface for information retrieval systems, the needs and level of comprehension related to the users must be taken into consideration. However, in other to increase the users’ ability in making use of library software, educating the users appears to be of cardinal importance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
هادی هراتی | hadi harati khorasan razavi, mashhad, azadi square, ferdowsi university of mashhad, acquisition department خراسان رضوی- مشهد- دانشگاه فردوسی مشهد- بخش سفارشات سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
فهیمه باب الحوائجی | fahimeh babalhavaeji tehran- islamic azad university, science and research branch- faculty of humanities and social sciences- department of information science and knowledge تهران- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات- دانشکده علوم انسانی و اجتماعی- گروه علم اطلاعات و دانش شناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|