تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۵

عنوان فارسی فضای مشترک اطلاعاتی: آینده کتابخانه های دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این مقاله درصدد است مفهوم فضای مشترک اطلاعاتی را با تبیین شرایط حاضر، تعریف مفهوم، ویژگی‌ها و الگوهای فضای مشترک اطلاعاتی، بیان چند نمونه عملی، پیشنهادهایی برای تبدیل فضای کتابخانه به فضای مشترک اطلاعاتی، چالش‌های ایجاد و پیاده‌سازی فضای مشترک اطلاعاتی را مورد واکاوی قرار دهد. روش پژوهش: مقاله حاضر یک مقاله مروری و مفهومی است، بنابراین روش کتابخانه‌ای انتخاب شد. یافته­ها: کتابخانه‌های دانشگاهی در طی دهه‌های گذشته تغییرات قابل‌توجهی کرده‌اند. این تغییرات، مدیران را در امر برنامه‌ریزی و پیش‌بینی امور کتابخانه‌ها با مشکل و چالش مواجه ساخته است. به نظر می‌رسد ظهور مفهوم فضای مشترک اطلاعاتی، مفهومی برای سازگاری با شرایط متغیر امروز کتابخانه‌های دانشگاهی است. اصطلاح فضای مشترک اطلاعاتی مفهوم نسبتاً جدیدی در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی است. فضای مشترک اطلاعاتی به‌عنوان درگاهی توصیف می‌شوند که از طریق آن دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی به حجم وسیعی از منابع اطلاعاتی در جهان در یک مکان دسترسی می‌یابند، در محل کتابخانه منابع کمتری نگهداری می‌شود، دسترسی به خدمات فناوری و مرجع باهم ترکیب می‌شوند، بجای مالکیت اطلاعات تاکید بر دسترسی، مدیریت اطلاعات و هوشمندسازی خدمات است، مدیریت ارتباط با اعضا و استفاده‌کنندگان (خدمت محور) و یادگیری مشارکتی نقش محوری دارد. نتیجه­ گیری: هیچ‌کس نمی‌داند کتابخانه دانشگاهی آینده شبیه چه خواهد شد؟ ناگفته پیداست کتابخانه‌های آینده یک منبع اطلاعاتی متکامل با کارکنان آگاه و ماهر خواهد بود که دسترسی سریع و آزاد را به منابع اطلاعاتی الکترونیکی و دیجیتالی، انجام تحقیقات علمی در محیطی راحت و حمایتی را فراهم کرده و یادگیری مشارکتی را تشویق می‌کنند. فضای مشترک اطلاعاتی اولین گام در این مسیر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فضای مشترک اطلاعاتی، کتابخانه دانشگاهی، آینده کتابخانه

عنوان انگلیسی Information commons: future of academic libraries
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: This paper seeks to explore the concepts of the information commons (IC). The paper provides a look at the models and characteristics of the IC. A number of projects of the IC are presented. We will discuss the situation of an existing traditional library. It makes recommendations for converting an existing library space into an IC. A number of Challenges of implementation of the IC are explored Methods: This is a conceptual paper, so a library study approach was chosen. Results: Academic libraries have undergone considerable massive changes over the past decade. These changes have faced the directors of libraries with difficulties and challenges in planning of the library activities. It seems that the emergence of the IC is adaptation to the changing role of the academic libraries. The IC is a relatively new concept in the Information and Knowledge Science. The IC is described as a portal through which students and faculty will access the vast amount of information resources in the world and less a place where information is kept, as focus shifts from ownership of information to access to and management of information and smart services. There are centralized access to services and technologies, contact with the users and collaborative learning play an important role. Conclusion. No one knows what will the academic library of the future look like? Needless to say, it will be a constantly evolving information resource with knowledgeable and skilled staff that provides fast, flexible access to digital and print information resources, fosters scholarly research in a comfortable and supportive environment, and promotes cooperative learning. The IC is a first step in that direction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم اسدی | maryam asadi
sharif university of technology
تهران-خ آزادی- دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)

حمید مهدیقلی | hamid mahdigholi
sharif university of technology
تهران-خ آزادی- دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات