تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۸۲-۹۱

عنوان فارسی تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت در رفتار اطلاع جویی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی و از نوع تحلیل همبستگی است که با استفاده از پرسشنامه 30 گویه ای رفتار اطلاع جویی و پرسشنامه 60 گویه ای NEO کاستا و مک کری داده‌های موردنیاز گردآوری شد. جامعه پژوهش را تعداد 343 دانشجوی ارشد و دکتری تشکیل داد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای از میان دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، امیرکبیر و علوم تحقیقات انتخاب شدند. برای تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها از آزمون‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام‌به‌گام چندگانه استفاده گردید. یافته­ ها: صفت روان رنجوری در دانشجویان موجب کم شدن زمان صرف شده برای امور پژوهشی آنان می‌گردد؛ و در مقابل، صفت برون‌گرایی افزایش تلاش برای رسیدن به اطلاعات موردنیاز دانشجویان را سبب می‌گردد. صفت گشودگی به تجربه در دانشجویان علاقه به موضوعات نو را افزایش می‌دهد و دو صفت وجدان گرایی و توافق گرایی نیز در افزایش بعد قضاوت ربط دانشجویان مؤثر است. نتیجه ­گیری: شخصیت به‌عنوان مؤلفه‌های روان‌شناختی در رفتار اطلاع جویی دانشجویان نقش دارد؛ به‌گونه‌ای ‌که 31 درصد رفتار اطلاع جویی دانشجویان بر اساس عوامل پنج‌گانه شخصیتی شکل می‌گیرد. لذا بهتر است دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های دانشگاهی و مراکز اطلاع‌رسانی و نیز طراحان پایگاه‌های اطلاعاتی و رابط‌های کاربر به تاثیر این عوامل در طراحی نظام‌های اطلاعاتی توجه داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between the big five personality information-seeking behavior of graduate students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: To determine the relationship between big five personality factors on the behavior of saving information graduate students in Tehran. Methods: The Correlation method work that was using the 30 a questionnaire and inform behavior questionnaire, a NEO-saving 60 Costa and Mac Carey was required for data collection. The research community, the number of doctoral and master's students 343 formed using a multi-stage cluster sampling method and from Tehran University, tarbiat modares University, Amir Kabir University and universities science research. Karyotype analysis for the results of the statistical test, Pearson and multiple step by step regressions was used. Results: causes of low neuroticism trait in students getting the time spent for research students; and conversely, to be fitted out attribute increases the information needed to attempt to reach the students cause. Students interested in openness to experience, attribute to the new threads in it increases, and the two new adjectives to be conscientious and agreement as well as in increasing the effective relevance judgment later. Conclusion. Psychological factors play a role as a character in the information-seeking behavior so that in accordance with the findings of the present study, 31 percent of students based on saving behavior of the notice five factors personality fitted shape. Therefore, academic libraries and information centers in the design of databases and user interfaces it is better to have a special focus on these factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد کریم خانی | ahmad karimkhani


نرگس نشاط | narges neshat
national library and documentation center of the islamic republic.
کتابخانه ملی و مرکز اسناد جمهوری اسلامی ایران


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-357-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات