تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر نزدیکی جغرافیایی بر هم انتشاری دانشگاه و صنعت در ایران با استفاده از مدل گرانشی نیوتون
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: به دلیل اهمیت ارتباط علمی میان دانشگاه و صنعت، بسیار مهم است که عوامل مؤثر بر این ارتباط شناسایی شوند. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر نزدیکی جغرافیایی بر همکاری دانشگاه و صنعت انجام شده است. شاخص همکاری در این پژوهش، میزان هم‌‌انتشاری دانشگاه و صنعت در نظر گرفته شده است. روش پژوهش: این پژوهش با رویکرد علم‌‌سنجی فضایی انجام گرفته است. در این بررسی هم‌‌انتشاری‌‌های دانشگاه و صنعت در ایران در فاصله سال‌‌های 2010- 2014 در نمایه استنادی گسترش یافته علوم از پایگاه وب‌‌او‌‌ساینس (تامسون رویترز)مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی تأثیر نزدیکی جغرافیایی، از مدل گرانشی نیوتون استفاده شده است که در ارتباط با همکاری‌‌های پژوهشی بیان می‌‌کند که میزان هم‌‌انتشاری دانشگاه و صنعت، به میزان انتشارات هر کدام و فاصله‌‌ای که میان آن دو وجود دارد، بستگی دارد. یافته­ ها: نتایج حاصل از به کارگیری مدل گرانشی نیوتون نشان داد که در بازه زمانی پنج ساله 2010 تا 2014 در پایگاه وب‌‌او ساینس، در هم‌‌انتشاری دانشگاه و صنعت در سطح ملی، عامل جغرافیایی عامل تأثیرگذار بوده است. بر این اساس میان فاصله جغرافیایی و هم‌‌انتشاری دانشگاه و صنعت ارتباط معکوسی برقرار است، بدین معنی که هرچه فاصله جغرافیایی میان پژوهشگران دانشگاهی و صنعتی بیشتر می‌‌شود، میزان هم‌‌انتشاری میان آن دو کمتر می‌‌شود. نتیجه ­گیری: از یافته‌‌های این پژوهش، می‌‌توان در سیاستگذاری‌‌های پژوهشی استفاده کرد، به شکلی که با توجه به جریان محلی دانش دانشگاهی و کثرت واحدهای دانشگاهی در مناطق مختلف، صنایع و دانشگاه‌‌ها بتوانند از مزایای هم‌‌انتشاری با یکدیگر استفاده کنند و از طرفی با فراهم‌‌آوری امکانات ارتباط برای پژوهشگرانی که در یک منطقه نیستند، این امکان برای پژوهشگران فراهم شود که همتایان پژوهشی خود را بیابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Spatial Proximity on Iran University- Industry Co-publications by using Gravity Model
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Due to the importance of scientific relations between university and industry, it is so important to identify the factors that affect these relations. So,the aim of this study is to investigate the effect of spatial proximity on university- industry collaboration. The collaboration indicator which is used here is University- Industry Co-publications. Methods: The research is done by spatial scientometrics aproach and the university- industry co-publications of Iran in the period 2010-2014 from Science Citation Index Expanded of Web of Science were analyzed. In order to to investigate the effect of spatial proximity the Gravity Model was employed. This model for collaboration implays that co-publication between university and industry depens on their total scientific output and the geographical distance between them. Results: the research findings showed the significant effect of spatial proximity on co-publication. Conclusion. The findings of this research can be used in research policy making in the way that on the one hand, both university and industry benefit from the co-publication advantages by domestic knowledge flow and on the other hand the rsearchers be able to find propr reseach partner who are not co-located with them
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریده عصاره | farideh osareh
ahwaz- shahid chamran university
اهواز - بلوار گلستان - دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

عبدالحسین فرج پهلو | abdolhossein farajpahlou
ahwaz- shahid chamran university
اهواز - بلوار گلستان - دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

منصوره صراطی شبرازی | mansoureh serati shirazi
شیراز- تپه تلویزیون- جام طلایی- بلوک ب 4- واحد 101


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-365-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات