تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی اعتبار یابی پرسشنامه‌ سنجش جنبه‌های روانی - اجتماعی استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر، اعتبار یابی پرسشنامه‏ سنجش جنبه‌های روانی - اجتماعی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه بود. روش: این پژوهش پیمایشی توصیفی بر روی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری شاغل به تحصیل در نیمسال دوم 1394-1395 در دانشگاه‏های خلیج‌فارس بوشهر و بیرجند (348 نفر) انجام شد. روش نمونه‌گیری، تصادفی طبقه‌ای نسبتی بود. یافته­ ها: روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده ازنظر متخصصان و روایی سازه آن با استفاده از آزمون تحلیل عاملی سنجیده شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (میزان آلفای کل 87/0) محاسبه شد. با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی بر روی تمامی گویه‌های پرسشنامه (به جز گویه های جمعیت شناختی)، دو عامل جبران و معاشرت با هم و دو عامل ارائه خود و خود مجازی نیز باهم ترکیب شدند و 4 عامل «رفتار اطلاعاتی»، «اعتیاد»، «معاشرت و جبران» و «ارائه خود و خودمجازی» به‌عنوان عوامل تشکیل‌دهنده پرسشنامه نهایی به دست آمدند که ترکیب موارد فوق دارای توجیه نظری و منطقی هم بود. پس از حذف گویه‌هایی که در هیچ‌کدام از عامل‌ها بار عاملی نداشتند و همچنین گویه‌هایی که وجود آن‌ها در عامل‌های موردنظر توجیه نظری و منطقی نداشت، از 47 گویه اولیه 35 گویه در پرسشنامه باقی ماندند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was validation of questionnaire of psycho - social aspects (PSA) of phone-based social networks' (MSN) use. Methods: This descriptive survey used a researcher-made questionnaire on a sample of post graduate students of University of Birjand and Persian Gulf University (348 participants). Results: For questionnaire’s validity, the experts’ opinions and factor analysis were used, and Cronbach's alpha was used for questionnaire’s reliability (0.87). Finally, According to the results of the initial test, compensation and socialization, and self-presentation and virtual self were combined to form 4 factors of "information behavior", "addiction", "socialization and compensation" and "self- presentation and virtual self" as final questionnaire’s factors. After removing items that had no suitable loading on any factors and also with no theoretical and logical justifications, out of 47 items 35 remained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس عبیدی | narges obaidi
nargesobaidi@birjand.ac.ir


محمدرضا کیانی | mohammadreza kiani
kiani.mreza@birjand.ac.ir


محمدعلی رستمی نژاد | mohammadali rostaminejad
marostami@birjand.ac.ir



نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات