تعامل انسان و اطلاعات، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۱۷-۳۱

عنوان فارسی بررسی فرایند تحول تفکر انتقادی کودکان در آگاهی از خشونت و کلیشه های جنسیتی – اجتماعی رسانه ای از طریق P۴C
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف پژوهش حاضر مشخص ساختن ویژگی های کلی و توصیف چگونگی رشد تفکر انتقادی کودکان درباره خشونت رسانه ای و کلیشه های جنسیتی- اجتماعی موجود در چند نمونه از انیمیشن ها و بازی های رایانه ای محبوب دانش آموزان پسر گروه سنی 6 تا 12 سال مقاطع پیش از دبستان و دبستان شهرستان دزفول از طریق برنامه فلسفه برای کودکان است. روش پژوهش: این پژوهش در مجموعه تحقیقات کیفی قرار گرفته و از روش نظریه زمینه ای به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. به منظور جمع آوری داده ها از ابزاری همچون مشاهده، مصاحبه و تهیه چک لیست استفاده شد. این کار با نظر به مفهوم، چیستی، ویژگی ها و عناصر دو بعد تفکر انتقادی (تفکر منطقی و خلاق) و نیز شش دیدگاه معرفت شناسی (خود مرکز گرا، پس از مرکزگرایی ، پیش از نسبی گرایی، نسبی گرایی، پس از نسبی گرایی و پیش از بین الاذهانی و بین الاذهانی) از طریق برنامه آموزش فلسفه برای کودکان انجام شده است. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، 48 دانش آموز پسر به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها طی 20 جلسه هفتگی، به مدت یک ساعت در قالب اجتماع پژوهشی (یا کاوشگری جمعی که مشارکت اجتماعی تمامی افراد، بحث، ابراز عقیده و نقد آراء و عقاید درباره محتواهای برانگیزاننده ارائه شده آزاد است و معلم بر خلاف کلاس های سنتی نقش تسهیلگر را دارد)، به بحث درباره محتوای رسانه های محبوبشان همچون گیم ها در جهت آگاهی از پدیده خشونت رسانه‌ای و کلیشه های جنسیتی- اجتماعی پرداختند. یافته ­ها: نتایج تحلیل یافته ها حاکی از برگشت پذیر بودن و تکاملی یا رشد یابنده بودن فرایند تفکر انتقادی کودکان به عنوان ویژگی‌های اصلی می باشد. به این معنا که فرایند تحول تفکر انتقادی کودکان خطی نبوده و به طور مداوم در تمام پایه های ابتدایی بازبینی شده و مورد تجدید نظر و استفاده ی مجدد قرار گرفته و شیوه ی بازنمایی ها و معانی ساخته شده مشترک دانش آموزان در هنگام تعامل با یکدیگر در محیطی اجتماع پژوه پیچیده تر می شود. نتیجه ­گیری: با استفاده از تحلیل یافته های پژوهش می توان گفت که رشد تفکر انتقادی کودکان در دو حوزه مورد نظر از سواد رسانه‌ای از طریق فرایند هایی چون محو، تخصیص و انتقال یا گذر در سنین مختلف در چارجوبی ویژه اتفاق می افتد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Developmental Process of Critical Thinking in Awareness of Violence and Social- Gender Stereotypes by Using P4C
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The objective of this study is to find how the properties of process of developing the critical thinking are in the male students, ages 6-12, in Awareness of Violence and Social- Gender Stereotypes by Using P4C. Method: the framework that emerged from these findings is defined by two thinking styles and six views of epistemology. The participants were 48 male pupils aged 6 to 12 years, from different preschools and schools in Dezfoul, who were randomly selected using random clustering sampling, out of From north and south and east and west of Dezfoul. Gaining the goals, we used the qualitative methodology of Grounded Theory. Observations, interviews, and providing a checklist are the tools for collecting data in this research. Two groups discussed on two aspects (awareness of violence and gender, social stereotypes) during 20-week sessions, each for 1 hour. Results: In the model, critical thinking is defined as multimodal (logical, creative, responsible and metacognitive thinking)and The model the authors propose is developmental in that it illustrates a “progression in reflection” that is, an increasing sophistication in the manner in which the pupils’ representations and meanings are coconstructed during exchanges within a community of in quiry and In the model, the development of Critical Thinking is a “recursive” process in that it is not linear; it is revisited, revised, re-utilized during all grades of elementary school. Conclusion: According to the analyses of the results, it may be said that developments the children’s critical thinking in Awareness of Violence and Social- Gender Stereotypes media occur through processes including elimination, attributing, transferring or transiting in different ages in a special form.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمیه کیارسی | somayeh kiyarsi
khuzastan,dezful
خوزستان، دزفول خیابان فیض کاشانی بین هجرت و آفرینش پلاک122

یحیی قائدی | yahya ghaedi
department of educational philosophy, faculty of psychology and education, kharazmi university, p.o. box 15614, tehran, iran
تهران، خیابان مفتح جنوبی، ساختمان سمیه، طبقه هشتم ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

سعید ضرغامی همراه | saeid zarghami hamrah
department of educational philosophy, faculty of psychology and education, kharazmi university, p.o. box 15614, tehran, iran
تهران، خیابان مفتح جنوبی، ساختمان سمیه، طبقه هشتم ،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

یزدان منصوریان | yazdan mansourian
department of library and information studies, faculty of psychology and education, kharazmi university, p.o. box 15614, tehran, iran
تهران، خیابان مفتح جنوبی، ساختمان سمیه، طبقه هشتم ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://hii.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-299-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات