مسائل اجتماعی ایران، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۷۵-۱۰۶

عنوان فارسی تحلیل گفتمان روشن‌فکران ایرانی درباره علوم جدید(از تأسیس دارالفنون تا تأسیس دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ریشه مشکلات نهاد علم در ایران امروز با رجوع به‎ مقطع تاریخی ورود علم به ایران و تلاش جهت فهم نگرش روشن‌فکران این دوره درباره ‎پدیده جدیدالورود علم با روش تحلیل گفتمان و استفاده از نظریه پسااستعماری است. نتایج به‎دست آمده از این تحقیق نشان می‌‌دهد شیوه مواجهه اولیه با این پدیده و ایدئولوژی روشن‌فکران را به‌ سمتی سوق داد که درباره مبانی علوم جدید و نسبتی که این علوم می‌تواند با علوم سنتی برقرار کند سکوت شد. همچنین توجه به ‎برخی علوم و به ‌حاشیه رانده‌ شدن برخی دیگر، سویه‌ای ایدئولوژیک داشته و در مورد علوم انسانی باید گفت که اساساً انسان موضوع شناخت قرار نگرفته و نحوه نگرش در این دوره به اهداف و وظایف علوم انسانی، سبب شکل نگرفتن این علوم در این مقطع شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود گلچین |
استادیار دانشگاه تربیت معلم

توفیق ابراهیم |
مدرس جامعه amp;amp;lrm;شناسی دانشگاه فرانکفورت، تربیت معلم تهران، دانشگاه آزاد اسلامی

زهره خورسندی |
کارشناس ارشد جامعه amp;amp;lrm;شناسی


نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات