|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۷۵-۱۰۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
تحلیل گفتمان روشنفکران ایرانی درباره علوم جدید(از تأسیس دارالفنون تا تأسیس دانشگاه تهران) |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از انجام تحقیق حاضر بررسی ریشه مشکلات نهاد علم در ایران امروز با رجوع به مقطع تاریخی ورود علم به ایران و تلاش جهت فهم نگرش روشنفکران این دوره درباره پدیده جدیدالورود علم با روش تحلیل گفتمان و استفاده از نظریه پسااستعماری است. نتایج بهدست آمده از این تحقیق نشان میدهد شیوه مواجهه اولیه با این پدیده و ایدئولوژی روشنفکران را به سمتی سوق داد که درباره مبانی علوم جدید و نسبتی که این علوم میتواند با علوم سنتی برقرار کند سکوت شد. همچنین توجه به برخی علوم و به حاشیه رانده شدن برخی دیگر، سویهای ایدئولوژیک داشته و در مورد علوم انسانی باید گفت که اساساً انسان موضوع شناخت قرار نگرفته و نحوه نگرش در این دوره به اهداف و وظایف علوم انسانی، سبب شکل نگرفتن این علوم در این مقطع شد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مسعود گلچین | استادیار دانشگاه تربیت معلم
توفیق ابراهیم | مدرس جامعه amp;amp;lrm;شناسی دانشگاه فرانکفورت، تربیت معلم تهران، دانشگاه آزاد اسلامی
زهره خورسندی | کارشناس ارشد جامعه amp;amp;lrm;شناسی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-48&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|