|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۵۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
تجربهی نخبگان از موانع تجاریسازی ایدهها؛ مطالعه موردی: اعضای بنیاد نخبگان شهر اصفهان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در بررسی موانع تجاریسازی ایدههای نو، دو رویکرد وجود دارد؛ یکی رویکرد عینی که به بررسی موانع مشهود و قابل اندازهگیری تجاریسازی میپردازد و دیگری رویکرد ذهنی است که بر روی ادراکات و برداشت کنشگران از این موانع تاکید دارد. این مطالعه ذیل رویکرد دوم، در سنت پدیدارشناسی و با بهرهگیری از تکنیک مصاحبهی عمیق در گروههای کانونی صورت گرفت. مصاحبهها با سه گروه شش نفری که به صورت هدفمند از بین اعضای بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده بودند، انجام شد و پس از پیادهسازی و استخراج با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجربهی نخبگان، در سه سطح توصیفی، تفسیری و تبیینی حاکی از شکلگیری نخبهای معضلهدار میباشد که در میدان اقتصادی- اجتماعی، سوژهای تنها؛ در میدان آموزشی سوژهای نابالغ؛ و در میدان اداری، سوژهای سرگردان است. محققان مفهوم «تحقق نخبگی» را به عنوان راه حلی برای پرکردن شکاف میان رویکرد عینی به نخبگان و رویکرد ذهنی به مسئله(تجربهی آنان از خود به عنوان نخبه) ارائه کردند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مهدی ژیان پور | پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
زهرا ناجی اصفهانی | پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
عادله کاوه زاده | کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان (Islamic azad university of dehaghan)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-89&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|