مسائل اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۵۹

عنوان فارسی تجربه‌ی نخبگان از موانع تجاری‌سازی ایده‌ها؛ مطالعه موردی: اعضای بنیاد نخبگان شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله در بررسی موانع تجاری‌سازی ایده‌های نو، دو رویکرد وجود دارد؛ یکی رویکرد عینی که به بررسی موانع مشهود و قابل اندازه­گیری تجاری‌سازی می‌پردازد و دیگری رویکرد ذهنی است که بر روی ادراکات و برداشت کنش‌گران از این موانع تاکید دارد. این مطالعه ذیل رویکرد دوم، در سنت پدیدارشناسی و با بهره­گیری از تکنیک مصاحبه­ی عمیق در گروه‌های کانونی صورت گرفت. مصاحبه‌ها با سه گروه شش نفری که به صورت هدفمند از بین اعضای بنیاد ملی نخبگان انتخاب شده بودند، انجام شد و پس از پیاده‌سازی و استخراج با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تجربه‌ی نخبگان، در سه سطح توصیفی، تفسیری و تبیینی حاکی از شکل‌گیری نخبه‌ای معضله‌دار می‌باشد که در میدان اقتصادی- اجتماعی، سوژه‌ای تنها؛ در میدان آموزشی سوژه‌ای نابالغ؛ و در میدان اداری، سوژه‌ای سرگردان است. محققان مفهوم «تحقق نخبگی» را به عنوان راه حلی برای پرکردن شکاف میان رویکرد عینی به نخبگان و رویکرد ذهنی به مسئله(تجربه‌ی آنان از خود به عنوان نخبه) ارائه کردند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی ژیان پور |
پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زهرا ناجی اصفهانی |
پژوهشگر جهاددانشگاهی واحد اصفهان و دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

عادله کاوه زاده |
کارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان (Islamic azad university of dehaghan)


نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-89&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات