|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۵۵-۱۷۹
|
|
|
| عنوان فارسی |
مطالعه جامعهشناختی رعایت هنجار اخلاقی صداقت در جوانان با تأکید بر روش های تربیتی خانواده و مدرسه |
|
| چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر براساس نقش محوری هنجار صداقت در نظم اجتماعی طراحی شده است. دیدگاه اصلی این تحقیق نظریه نظم اجتماعی است. روش مطالعه موردپژوهی چندگانه و گزارشها برمبنای پیمایش درونموردی است. در این تحقیق صداقت به چهار بُعد اصلی تقسیم شده است. سه بُعدِ آن، صبغه محتوایی داشته است و بُعد چهارم صداقت، که عامگراست، دامنه بهکارگیری هنجار صداقت را کانون توجه قرار داده است. نتایج تحلیل دوبهدو و چندمتغیری گمانههای تحقیق را تأیید میکنند. معادلات رگرسیون چندگامه نشان میدهند که در سطح خانواده، متغیرهای تعهد، احساس تعلق، و وسعت اعتماد خانواده بر تقویت رعایت هنجار صداقت در جوانان نمونه تحقیق مؤثر هستند. در سطح مدرسه، تقویت هویت دانشآموزی، کاهش خشونت مدرسهای، عدم فشار به علت کسب نمره کم، و رعایت هنجار انصاف در مدرسه برای تقویت تمایل به رعایت هنجار صداقت بسیار اساسیاند. درنهایت در سطح جامعه، معادلات رگرسیون نشان میدهند که احساس عدالت اجتماعی و رعایت هنجار صداقت در جامعه متغیرهای کلیدی پرورش هنجار صداقت در جوانان هستند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-101&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|