مسائل اجتماعی ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۳۹

عنوان فارسی عوامل اجتماعی مؤثر بر پرورش اخلاقی جوانان برای رعایت انصاف، به‌منزله هنجار اخلاقی صدرنشین
چکیده فارسی مقاله هنجار اخلاقی انصاف به­منزله تجلی عدالت در سطح جامعه، مهم­ترین معیار رفتاری برای توزیع منابع است. این مقاله نیز درجهت تحلیل اجتماعی این قاعده رفتاری تنظیم شده است. رویکرد اصلی این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ چراکه در آن به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریه­های تربیتی توجه و از تقلیل­گرایی مرسوم اجتناب شده است. روش انجام تحقیق، بنابه امکانات و ماهیت، پیمایش درون­موردی از نُه دبیرستان در سطح استان تهران و 739 دانش­آموز است. در این مقاله، هنجار اخلاقی انصاف به دو بُعد اصلی عام­گرا و خاص­گرا تقسیم شده است که شعاع به­کارگیری این هنجار را مطمح‌نظر دارد. فرضیه­های تحقیق ازطریق شواهد کمی و کیفی به‌لحاظ تجربی تأیید می‌شوند. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه حاکی از آن است که در سطح فرد، متغیرهای تعهد خاص­گرا، اعتماد عام­گرا، و صداقت عام­گرا بیشترین نقشِ تقویت‌کننده را در تمایل جوانان برای رعایت عام­گرای هنجار انصاف دارا هستند. در سطح خانواده، ویژگی­های هم­گامی و مذهب مهم­ترین عوامل مقوم انصاف عام­گرا هستند. در سطح مدرسه، هم­گامی در مدرسه بیشترین نقش را در تقویت انصاف عام­گرا دارد و در سطح جامعه، میزان ارزیابی از گسترش عدالت در انصاف عام­گرای جوانان نقش منفی ایفا می­کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید نقدی |
دانش آموخته دکتری جامعه شناسی، مدرس مدعو دانشگاه شهیدبهشتی و عضو بنیاد ملی نخبگان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

نوین تولایی |
استادیار گروه مهندسی شهرسازی، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-99&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات