مسائل اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۱-۱۰۳

عنوان فارسی بررسی نقش یادگیری اجتماعی در تقلب دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر آزمون نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در تبیین تقلب دانشگاهی میان دانشجویان است. ازآنجاکه تاکنون در تحقیقات داخلی تقلب دانشگاهی با نظریه ایکرز به بررسی تجربی گذاشته نشده است، در این پژوهش مدلی ساختاری که روابط علّی بین متغیرهای مکنون را مشخص می­ کند جهت آزمون این نظریه تدوین شد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار جمع­آوری داده­ ها پرسش­نامه بوده است. جمعیت تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی 93-92 بوده­ اند که 410 نفر برای نمونه، تحت مطالعه قرار گرفته‌اند. برای توزیع پرسش­نامه روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ­ای متناسب مورد استفاده قرار گرفت. توصیف متغیر وابسته نشان می­ دهد که تقلب دانشگاهی در میان دانشجویان به میزان 4/97 درصد شیوع دارد، به‌گونه‌ای که فقط 6/2 درصد (11 نفر) اظهار کرده­ اند که اصلا تقلب دانشگاهی نداشته­ اند. براساس تحلیل آزمون مدل ساختاری تحقیق، برازش داده ­های مشاهده‌شده با مدل نظری تحقیق تأیید شد. اثر متغیرهای پیوند افتراقی، تعاریف، عکس­ العمل و پاداش بر تقلب دانشگاهی معنادار بود؛ درحالی‌که اثر متغیرهای تشویق، باز­دارندگی و تقلید معنادار نبود. درنهایت، نتایج نشان می­ دهد که نظریه یادگیری اجتماعی قادر به تبیین تقلب دانشگاهی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تقلب دانشگاهی، پیوند افتراقی، تقویت افتراقی، تعاریف، ایکرز.

عنوان انگلیسی A Study on the Role of Social Learning in Academic Cheating
چکیده انگلیسی مقاله The Purpose of this study is to test the Akers’ social learning theory in explaining academic cheating among university students. Since academic cheating has not been investigated experimentally by this theory in Iranian studies; a structural model was developed based on Akers’ social learning theory in order to show the relationship between latent variables. Survey was applied as the method of this study and a questionnaire was used for gathering data. The study population was composed of male and female students at Hormozgan University in academic year 2013-14. The sample size was 410 people. Proportionate stratified random sampling method was used to distribute questionnaires. Descriptive analysis of the dependent variable showed that the prevalence of academic cheating among students is 97.4 %. So that only 2.6% stated that they never cheated so far. Based on the analysis of the structural model, the fitness of the observed data with the theoretical model was confirmed. The variables of differential association, definitions, reaction and reward had a statistically significant impact on academic cheating; while factors of praise, deterrence and imitation had no statistically significant effect. Finally, the results showed that social learning theory is able to explain academic cheating.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر علی وردی نیا | akbar aliverdinia
aliverdinia@umz.ac.ir


حیدر جانعلیزاده | heidar janaly zadeh
hjc@umz.ac.ir


سجاد عمرانی دهکهان | sajjad omrani dhkhan
omrani.sajjad@gmail.com



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات