مسائل اجتماعی ایران، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۱-۷۰

عنوان فارسی سازوکارهای اعتماد در فیسبوک
چکیده فارسی مقاله مسئله‌ای که مقاله حاضر به آن می‌پردازد ارزیابی سازوکارهای اعتماد بین کاربران ایرانی در فیسبوک است. به­لحاظ نظری از الگوی افه و فوش برای دخالت متغیر اعتماد در کنشگری کاربران استفاده کرده‌ایم. روش جمع‌آوری داده‌های تحقیق نیز ترکیبی بوده است؛ بدین‌ترتیب که با روش پیمایشی در مرحله اول در حجم 2437 نفر در بین کاربران ایرانی اینترنت و در مرحله دوم برای تکمیل داده‌ها در حجم 288 نفر در بین دانشجویان پیام نور غرب تهران داده‌های کمی جمع‌آوری شدند. از طرف دیگر، با روش‌های مشاهده مستقیم، مشارکتی و مصاحبه متمرکز داده‌های کیفی تحقیق نیز جمع‌آوری شدند. برخی نتایج تحقیق نشان می‌دهند که کاربران ایرانی فیسبوک که در اینجا تحت مطالعه واقع شدند با استفاده از گزینه «قانون رؤیت»[1] و خودافشایی متقابل روابط خود را با آشنایانشان تنظیم می‌کنند و برای اعتماد به افراد ناآشنا از راهکارهای اعتمادسازی جست­وجوی شواهد که عبارت­اند از پیداکردن دوستان مشترک (دوستان دوستان)، شفاف‌سازی (تشکیل پروفایل با هویت واقعی، دیدن پروفایل افراد قبل­از پذیرفتن دعوت آنها و خودافشایی) و کم‌کردن خطر هزینه اعتماد (استفاده از قانون رؤیت برای محدودکردن دسترسی به اطلاعات یا پاک­کردن دوستان غیرقابل ‌اعتماد) استفاده می‌کنند. نتایج داده­های کمی نشان داد فیسبوک شعاع اعتماد کاربران را افزایش می­دهد. [1] visibility rule گزینه­ای در فیسبوک
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتماد، راهکارهای اعتمادسازی، فیسبوک، افه، فوش.

عنوان انگلیسی Mechanisms of Trust in Facebook
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to investigate mechanisms of trust among Iranian users of Facebook social network. Theoretically, the researchers used Efe and Fuchs’s model for intervention of social trust in Iranian users’ action. As the research method, we employed combined data method. So that, using a survey method, two samples were chosen in two stages: first 2437 Iranian internet users, and second, 288 students at Payame Noor University of Tehran. The quantitative data were collected from these two samples. Moreover, through direct and participatory observation and structured interview, we gathered the qualitative data of the research. The results show that the Iranian users of Facebook via visibility rule and reciprocal self-disclosure regulate their interactions with relatives and friends and for trusting foreigners they apply trust strategies of evidence finding. These strategies include finding mutual friends, transparency (creating new profiles with actual identity, visiting others’ profiles before accepting their invitation and self-exposure, reducing the risk of trust (using the visibility rule for limiting access to data or removing non-trustable friends. Also, the findings revealed that being a user of Facebook increases the users’ trust.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Trust, Trust mechanisms, Facebook, Efe and Fuchs’s model.

نویسندگان مقاله حمید عبداللهیان | hamid abdollahyan
habdolah@ut.ac.ir


مهین شیخ انصاری | mahin sheikh ansari
m.sheikhansari@ut.ac.ir



نشانی اینترنتی http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات