|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۱۳۸۶، شماره ۳، صفحات ۱۸۳-۲۰۸
|
|
|
| عنوان فارسی |
جهانیشدن و شکلگیری سیاست فرهنگی محلی: مصرف رسانهای بلوچهای ایران و چالشهای هویت قومی و هویت ملی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
جهانی شدن اقتصاد و فرهنگ، فضای جدیدی را برای بلوچهای ایران از حیث مصرف رسانهای بهوجود آورده است که از سه مشخصه عمده برخوردار است: 1) مصرف متون قومی، 2) مصرف انیمیشنهای جذاب امریکایی دوبله شده به زبان قومی و 3) مصرف گسترده فیلمهای عامهپسند هندی. پدیدههای فوق، نوعی سیاست فرهنگی محلی را تشکیل میدهند که از یک جهت، برخی از مؤلفههای سنتی هویت بلوچی را به شدت دچار چالش نموده و زمینهساز نهادینه کردن مؤلفههای جدیدی در این هویت شده است، و از جهتی دیگر، با برجسته ساختن هویت قومی سنتی، تضعیف مؤلفههای هویت اسلامی و شیوع عناصر فرهنگی شبه قاره هند، هویت ملی ایرانی را بحرانزده کرده است. روششناسی این پژوهش مبتنی بر یک روششناسی «کیفی ـ ترکیبی» شامل نشانهشناسی، مصاحبه عمقی، مشاهده مشارکتی و مطالعه اسنادی است. بعد از ارائه تحلیلی که از شرایط اجتماعی ـ فرهنگی بلوچستان ایران ارائه شده است، عناصر کلی متون قومی، انیمیشنهای امریکایی دوبله شده به زبان قومی و فیلمهای عامهپسند هندی استنتاج شده و خوانشهای بلوچهای ایرانی از آنها دریافت و تبیین شده است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
سعید معیدفر | تهران، دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
عبدالوهاب شهلی بر | تهران، دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-84&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|