|
|
مسائل اجتماعی ایران، جلد ۱۳۸۶، شماره ۳، صفحات ۱۰۱-۱۲۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
زنان و تحصیلات دانشگاهی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
یکی از تغییرات اجتماعی معاصر، انقلاب آموزشی زنان و مشارکت گسترده آنها در عرصههای مختلف جامعه است. در ایران، آمار پذیرفتهشدگان دانشگاهها در سالهای اخیر بیانگر رشد میزان قبولشدگان دختر در دانشگاههاست. در این تحقیق، به دلایل روی آوردن زنان به تحصیلات دانشگاهی و پیامدهای اجتماعی آن میپردازیم. فرضیههای تحقیق با استناد به نظریه بودون در مورد آثار منتجه در نظامهای کنش متقابل مطرح شدهاند و با استفاده از اطلاعاتی که به روش پیمایشی جمعآوری شدند آزمون شدهاند. جمعیت آماری 2000 نفر از زنان 38-18 ساله چهار استان کشور است. پیامدهای اجتماعی از طریق متغیرهای 1) بالا رفتن سن ازدواج 2) کاهش باروری 3) تربیت بهتر فرزندان 4) مشارکت اجتماعی بیشتر 5) نحوه همسر گزینی 6) مشارکت در تصمیمگیری در خانواده مورد سنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد: انتخاب دانشگاه با انگیزه اشتغال و کسب درآمد و بعد از آن انگیزههای دیگر انجام میشود. با بالا رفتن تحصیلات، سن ازدواج بالا میرود، میزان آزادی زنان در انتخاب همسر افزایش مییابد، تعداد فرزندان کاهش مییابد، الگوی تربیت فرزندان تغییر میکند. تحصیلات زنان با مشارکت بیشتر آنان در تصمیمگیریهای خانواده رابطه داشت. ولی تحصیلات دانشگاهی زنان با مشارکت اجتماعی آنان رابطه معنادار نداشت. بهطور کلی در این تحقیق مشخص شد که اثرات تحصیلات دانشگاهی زنان در سطح خانوادگی مشهود است، اما در سطح اجتماعی مشهود نیست و این میتواند به دلیل ساختارهای اجتماعی موجود باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
|
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
خدیجه سفیری | تهران، دانشگاه الزهراء سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jspi.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-51&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|