Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۸۷-۱۱۴

عنوان فارسی بررسی سیاق کلام مقالات تحقیقاتی در سه رشته انگلیسی با اهداف ویژه ، روانشناسی زبان و جامعه شناسی زبان
چکیده فارسی مقاله طی بیست سال گذشته ،مقاله تحقیقاتی ، بویژه سازه ، ساختار اجتماعی و تکامل تاریخی آن ، در بسیاری از تحقیقاتی که در زمینه نگارش علمی به رشته تحریر در آمده اند مورد توجه قرار گرفته است . این مقاله ساختار سبکی مقدمه های مقالات تحقیقاتی در سه رشته مرتبط انگلیسی با اهداف ویژه، روانشناسی زبان و جامعه شناسی زبان را با استفاده از مدل کارس سویلز (1990) مورد بررسی قرار میدهد . پیکره این تحقیقات شامل 90 مقاله تحقیقاتی است که از طیفی گسترده از مجلات علمی معتبر در سه رشته فوق مورد گزینش قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که علی رغم وجود تفاوت های معنی دار در زمینه Move 2/Step 1 B در زمینه 3و1 Move و Step های تشکیل دهنده آنها تفاوتهای معنی داری در مقدمه های مقالات تحقیقاتی این سه رشته مشاهده نمی گردد. بعلاوه در زمینه میزان همخوانی میان مدل کارس و ساختار سبکی مقالات مورد بررسی تفاوتهای معنی داری موجود نمی باشد . نتایج حاصله همچنین مؤید نیاز به تحقیق بیش از پیش در مورد مدل کارس و تهیه ساختاری منعطف تر و پویا تر می باشند به نحوی که این ساختار به جای ا الگو گذاری ، االگو پذیر بوده ، راهکار های مورد نیاز جهت ا لقا Step های بیشتر در ساختار را برای محقق و نویسنده فراهم می سازد و Step های مستقل در آن اهداف و جایگاهی ثابت ندارند بلکه چند منظوره میباشند و می توانند در شالوده کلی تغییر مکان یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Genre analysis of research article introductions across ESP, psycholinguistics, and sociolinguistics
چکیده انگلیسی مقاله Research Article (RA), in particular, its structure, social construction and historical evolution, has been focused upon through a large number of studies on academic writing over the past 20 years. This paper reports an analysis of research article introductions from three related fields, English for Specific Purposes (ESP), Psycholinguistics, and Sociolinguistics, using Swales’ CARS model. The corpus consisted of 90 RAs drawn from a wide range of refereed journals in the corresponding disciplines. The results of the analysis, although revealing marked differences across the disciplines regarding Move 2/step 1B, indicate no marked differences in research article introductions across the disciplines in terms of Move 1 and 3 along with their constituent steps. Furthermore, no marked differences are found in terms of the extent of concordance between the CARS model and the move structure of the RAs analyzed. The results also underline the need for further research into the CARS model and provision of a more flexible and open-ended structure, one which is pattern-seeking rather than pattern-imposing and provides the writer/researcher with the necessary options for the inclusion of further steps, one in which free-standing steps are not assigned rigid functions and positions in the overall structure but are multi-functional or multi-purpose and can be shuffled in the overall structure.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پژمان حبیبی | pejman habibi
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-57&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات