Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۹۹-۱۲۴

عنوان فارسی ESP نقش زبان مادری در آموزش زبان نیمه تخصصی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله موضوع بحث انگیز عدم به کارگیری زبان مادری فراگیران در کلاسهای آموزش زبان نیمهتخصصی مورد بررسی قرار گرفته است. در انجام این تحقیق از روشهای جمع آوری اطلاعات از قبیل :یا به عبارت دیگر « زبان برای اهداف ویژه » مشاهده، پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است و از 14 کلاساز کلاس درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان رشته های فنی و مهندسی، علوم و علوم انسانی دانشگاهیزد در ایران استفاده شده است . تجزیه و تحلیل آماری پرسشنامه ها نشان داد که تعداد کثیری ازدانشجویان در رشته های متفاوت علوم انسانی و همچنین تعداد قابل توجهی از دانشجویان رشته هایمهندسی و علوم دراستفاده از زبان مادری به عنوان ابزار آموزشی در آموزش عملکرد های زبان درموقعیتهای گوناگون دیدگاه مثبتی داشته اند. نتایج مشاهدات صورت گرفته نشان می دهد که مربیان درموقعیتهای گوناگون به استفاده از زبان مادری روی آورده و به عنوان ابزاری جهت بحث پیرامون تفاوتهایزبانی و فرهنگی دو زبان از آن استفاده نموده اند.علیرغم این نتیجه گیری، نتایج بخش مصاحبه هایصورت گرفته نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و مربیان آنها نسبت به استفاده از زبانمادری به عنوان یک وسیله تسهیل کننده و همچنین وسیله ای جهت کاهش سطح اضطراب فراگیرانموافقت نداشته اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Native Language in Teaching English for Specific Purposes
چکیده انگلیسی مقاله This study examines the controversial debate of the exclusion of adult learners’ native language by reporting learners’ and instructors overwhelmingly positive perceptions of its use in English for Specific Purpose (ESP) classes. In this study, multiple methods such as class observations, questionnaires and interviews were used. The research was undertaken in 14 ESP classes for the students of Engineering, Sciences and Humanities at Yazd University, Iran. Extensive qualitative and statistical analysis of the questionnaires revealed that a solid majority of learners from different academic majors and instructors responded positively regarding the use of native language as a pedagogic device for teaching various aspects of the target language. Correspondingly, class observations revealed that all the instructors teaching different academic disciplines resorted to the native language as an appropriate medium for cross-lingual, cross-cultural comparisons. Nevertheless, the results from the interview phase of the study revealed that a large majority of learners and instructors were not in favor of using the first language as a facilitating technique and as a means to reduce students’ anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گلنار مزدایسنا | golnar mazdayasna
yazd university
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

علی محمد فضیلت فر | ali mohammad fazilatfar
yazd university
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-64&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات