|
|
Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۵۹-۱۸۲
|
|
|
| عنوان فارسی |
باورهای معلمان زبان انگلیسی در مورد کارآمدی خود: تاثیرات جنسیت، تجربه و پیشینه تحصیلی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
در سالهای اخیر مفهوم تحول حرفهای در حیطه آموزش زبان دوم خصوصا عوامل تاثیرگذار بر آن در دوره پساروش از اهمیت بسیار برخوردار شده است. این تحقیق با استفاده از پرسشنامه دلینگر و همکاران به ارتباط بین مولفههای این پرسشنامه و سه عامل معلم شامل جنسیت، تجربه، و پیشینه تحصیلی میپردازد. نتیجه تحقیق در مورد 59 معلم نشان می دهد که این عوامل عمدتا تاثیری بر برداشت معلمان ار کارآمدی خود ندارند. نتایج دال بر آن است که معلمان نیازمند رویکرد تاملگرا هستند تا درک درستی از کارآمدی خود پیدا کنند. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
EFL Teachers' Efficacy Beliefs: Impacts of Gender, Experience, and Educational Background |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years the notion of teachers' professional development has featured regularly in the field of second language teaching and received great attention as a result of concerns for teacher education, particularly factors affecting teacher's principled pragmatism in the postmethod era. One such factor functioning as the focus of this study is teacher efficacy. Using Dellinger, Bobbett, Olivier, and Ellett's (2008) Teachers’ Efficacy Beliefs System-Self Form (TEBS-Self) (consisting of the six sub-scales of communication/clarification, management/climate, accommodating individual differences, motivation of students, managing learning routines, and higher order thinking skills), this study investigated the relationship between EFL teachers' expectation of their efficacy and the three teacher variables of gender, years of experience in EFL teaching, and relatedness of their education to ELT. As many as 59 EFL teachers were administered the TEBS-Self. Results showed that the three selected teacher characteristics did not affect teachers' evaluation of their efficacy. The findings imply that teachers need reflective teaching practice to develop a good understanding of their efficacy. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
ضیاء تاج الدین | zia tajeddin allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
ندا خداوردی | neda khodaverdi allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university دانشگاه علامه طباطبائی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-96&slc_lang=fa&sid=en |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|