Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۹-۷۵

عنوان فارسی مطالعه اثر بخشی همیاری مستقیم و غیرمستقیم زبان آموزان هم سطح و غیر هم سطح در حیطه تحول تدریجی بر توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین
چکیده فارسی مقاله مطالعات مبتنی بر دیدگاه اجتماعی – فرهنگی که به بررسی چگونگی توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین می پردازند به تازگی توجه پژوهشگران حیطه اکتساب و آموزش زبان دوم را به خود جلب نموده و در این میان نقش مفاهیمی چون «همیاری»و « حیطه تحول تدریجی» در توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین از جمله زمینه های در خور توجه است. مطالعه حاضر به بررسی میزان اثرگذاری کمک همیاران ارشد در حیطه تحول تدریجی ، همیاران هم سطح ، ونیز آموزگاران بدون توجه به حیطه تحول تدریجی بر توسعه کاربرد شناسی زبان می پردازد. در این مطالعه هشتاد و پنج دانشجوی رشته زبان انگلیسی شرکت نموده اند که از این تعداد 27 نفر مرد و 58 نفر زن بودند که در قالب سه گروه گواه و یک گروه کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان گروه های گواه یا به یکی از روشهای همیاری مستقیم و غیرمستقیم در حیطه تحول تدریجی توسط همیاران ارشد خود و یا توسط همیاران هم سطح خود و بدون توجه به حیطه تحول تدریجی در انجام فعالیتهای زبانی یاری می شدند. شرکت کنندگان گروه کنترل نیز کمک های معلم خویش را که بدون توجه به حیطه تحول تدریجی آنان ارایه می شد دریافت می کردند. این مطالعه نشان می دهد که کمک و همیاری مستقیم و غیرمستقیم همیاران ارشد در حیطه تحول تدریجی زبان آموزان نسبت به دو نوع دیگر همیاری که بدون توجه به حیطه تحول تدریجی از طرف همیاران هم سطح و معلم ارایه می شد در توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین نقش موثرتری دارد . کمک همیاران هم سطح نیز پس از همیاری مستقیم و غیر مستقیم همیاران ارشد در رتبه سوم تاثیر گذاری بر توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین و تشکیل حیطه تحول تدریجی قرار می گیرد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که اشکال مختلف همیاری به طور نسبی در توسعه کاربرد شناسی زبان بینابین زبان آموزان انگلیسی موثر می باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حیطه تحول تدریجی ، همیاری ، کاربرد شناسی زبان بینابین ،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of ZPD-Wise Explicit/Implicit Expert Peers and Co-Equals' Scaffolding in ILP Development
چکیده انگلیسی مقاله Socioculturally oriented developmental Interlanguage Pragmatics (ILP) studies have just recently drawn the Second Language Acquisition (SLA) researchers' attention, and the role of concepts like peer scaffolding, and the Zone of Proximal Development (ZPD) in ILP development are among rich areas in need of attention. The present study investigates the significance of the effect of expert peers' ZPD-wise, co-equal peers' ZPD-insensitive and teacher fronted ZPD-insensitive scaffolding on EFL learners' pragmatic development. The number of students who participated in this study was 85 of which 27 were male and the rest were female. They were organized into three experimental and one control groups. The subjects in the experimental groups were given either explicit ZPD-wise or implicit ZPD- wise scaffolding by the expert peers, or ZPD-insensitive scaffolding by their co-equals, while the subjects of the control group received ZPD-insensitive teacher scaffolding. The study reveals that the expert peers' ZPD-wise explicit and implicit scaffolding are more effective than the other two intervention types for the ILP development, however, the co-equals' scaffolding proved to be the third effective procedure for the subjects' co-construction of ZPD and ILP development. An implication of the study is that different forms of peer scaffolding are relatively effective for the EFL learners' ILP development.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ZPD , Peer Scaffolding , Interlanguage Pragmatics

نویسندگان مقاله محمد خطیب | mohammad khatib
allameh tabataba amp;amp; 039;i university
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

محمد احمدی صفا | mohammad ahmadi safa
allameh tabataba amp;amp; 039;i university
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-34&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات