Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۳-۴۸

عنوان فارسی بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی دانشجویان زبان انگلیسی
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی دانشجویان زبان انگلیسی می پردازد. علاوه بر این، نقش سن و جنس به عنوان عوامل تعدیل کننده رابطه بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی را بررسی می کند. هم چنین روا بط بین سن و جنس دانشجویان با هوش هیجانی آنان مورد مطالعه قرار می گیرد. برای این منظور، 86 دانشجوی زبان انگلیسی آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر و پرسشنامه هوش هیجانی بارآن را تکمیل کردند. نتا یج بدست آمده ازتحلیل آماری همبستگی بر روی داده ها بیانگر وجود رابطه معناداری بین تفکر انتقادی و هوش هیجانی دانشجویان می باشد. از میان فاکتورهای تفکر انتقادی دو عامل انعطاف پذیری و مسئولیت اجتماعی بالاترین همبستگی را با هوش هیجانی داشته و پیش بینی کننده های مثبتی برای هوش هیجانی بودند. افزون برآن، یافته های تحقیق نشان داد که جنس و سن رابطه ی میان تفکر انتقادی و هوش هیجانی را تعدیل نکرده و هیچ کدام از این دو عامل نقش معناداری درهوش هیجانی دانشجویان ایفا نمی کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکرانتقادی ، جنس ، سن ، هوش هیجانی ،

عنوان انگلیسی Critical Thinking and Emotional Intelligence: Investigating the Relationship among EFL Learners and the Contribution of Age and Gender
چکیده انگلیسی مقاله The present article, first, examines the relationship between EFL university students' critical thinking (CT) and emotional intelligence (EI). Second, the roles of gender and age as moderating factors in the relationship between students' CT and EI are investigated. Third, the relationships between students' age and gender with their EI are studied. To attain the goals of the research, 86 EFL students completed the "Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal" (Form A) and the "Bar-On's EQ-i test". The findings of the study indicated that there was a significant relationship between EFL learners' CT and their EI. Among the components of EI, flexibility and social responsibility were found to have the highest correlations with CT and were also shown to be positive predictors of CT. The results also revealed that age and gender did not moderate the relationship between CT and EI. Furthermore, it was found that neither age nor gender played any significant roles in learners' level of EQ.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله age , Critical thinking , Emotional Intelligence , gender

نویسندگان مقاله افسانه غنی زاده | afsaneh ghanizadeh
islamic azad university, mashhad
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)

فاطمه معافیان | fatemeh moafian
islamic azad university, mashhad
دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-19&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات