Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۴۵-۱۷۱

عنوان فارسی در دادههای منظورشناختی ضمنی « درخواست » توجه به ساختار کنش کلامی
چکیده فارسی مقاله هدف این تحقیق بررسی آگاهی منظورشناختی-زبانی زبانآموزان در اثنای پردازش دادههای منظورشناختیضمنی و نیز ارتباط این آگاهی با توانایی زبانی و انگیزه بود. بدین منظور ارتباط بین توجه به درخواستدوجملهای با سطح زبانی و انگیزه درونی و بیرونی سنجیده شد. آزمودنیهای این تحقیق شامل 121 زبان-آموز سطح پیشرفته بودند که به پرسشنامه انگیزه و آزمون توانایی زبانی پاسخ دادند. در ابتدا بر اساس نتایجپرسشنامه، ساختار عاملی انگیزه مشخص شد. سپس از بین این افراد، 35 زبانآموز به طور تصادفی برایمرحله تجربی انتخاب شدند و درفعالیتی شرکت کردند که هدف آن توجه به ساختار درخواست بود. درپایان فعالیت، این زبانآموزان در پروتکل کلامی شرکت کردند تا میزان آگاهی آنان از ساختار مورد نظرسنجیده شود. نتایج نشان داد که زبانآموزان به ساختار درخواست به طور غیریکسان توجه کردند و اینکهاین توجه با انگیزش آنها ارتباط معنیدار داشت نه با سطح زبانی. مع هذا ارتباط توجه با انگیزه بیرونی بایافتههای تاکاهاشی ( 2005 ) که مطالعه مشابهی انجام داده است مغایرت دارد. یافتههای این تحقیق دال برآن است که زبانآموزان در محیطهای مختلف دارای تمایلات انگیزشی متفاوتی برای توجه به ویژگیهایمنظورشناختی داده ها هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Noticing Request-Realization Forms in Implicit Pragmatic Input: Impacts of Motivation and Language Proficiency
چکیده انگلیسی مقاله This study explored EFL learners’ pragmalinguistic awareness in processing implicit pragmatic input and the extent to which their awareness of the target features was related to motivation and proficiency. It was carried out in an EFL context to explore the roles of these two variables, particularly intrinsic and extrinsic motivation, in noticing bi-clausal request forms in implicit pragmatic input. The participants in this research were 121 advanced EFL learners from a language center, participating as members of intact classes. All participants took a proficiency test and completed a motivation questionnaire in order to explore the factorial structure of motivation. Then, out of them, 35 learners were randomly selected to form the treatment group. They then took part in a noticing-the-gap activity as a treatment task. The degree of learners' awareness of the target pragmalingustic features was assessed through a respective awareness questionnaire administrated immediately after the treatment. However, the current study shows that EFL students are rather extrinsically motivated and instrumentally oriented to notice pragmalinguistic features, which is incompatible with what Takahashi reported on students’ intrinsic orientation to notice pragmaliguistics in the Japanese EFL context. This suggests that learners in different contexts have different motivational dispositions to pragmalinguistic awareness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ضیاء تاج الدین | zia tajeddin
allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سامان عبادی | saman ebadi
allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university
دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-88&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات