Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۲۳-۱۴۹

عنوان فارسی گروه بندی و متغیرهای پراکنده کننده قوای ذهنی مرتبط با پیچیدگی شناختی: تاثیر بر تولید زبانی زبان آموزان
چکیده فارسی مقاله گرچه بررسی های متعددی جهت ارزیابی تاثیر مؤلفه های پیچیدگی شناختی فعالیت ها بر اساس متغیرهای متمرکزکننده قوای ذهنی ( رابینسون، 2001) انجام شده است، تحقیق کمتری برای بررسی همین تاثیر در راستای متغیرهای پراکنده کننده قوای ذهنی انجام شده است. علاوه بر این، بررسی اثرات تقابلی این متغیرها و شرایط فعالیت بر تولید زبانی زبان اموزان بررسی نشده است. همچنین در بررسی این متغیرها، زبان آموزان کمتر در انجام فعالیت های شفاهی مورد توجه قرار گرفته اند. تحقیق حاضر، به بررسی متغیرهای پراکنده کننده قوای ذهنی بر اساس فرضیه شناختی رابینسون (2001) بر پیچیدگی تولید زبانی زبان­آموزان می پردازد. پس از قرار دادن زبان آموزان در دو گروه بالا و پایین از نظر توانش زبانی، از دو گروه دو نفره خواسته شد که چهار فعالیت زبانی که دارای کمترین تا بیشترین پیچیدگی شناختی بود انجام دهند و در همان حال تعامل زبانی آنان ضبط می شد. بررسی آماری داده ها نشان داد که افزایش پیچیدگی شناختی فعالیتها لزوماً همواره منجر به پیچیدگی کمتر تولید زبانی بین گروهها آنطور که رابینسون ادعا کرده است نمی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pair Grouping and Resource-dispersing Variables of Cognitive Task Complexity: Effects on L2 Output
چکیده انگلیسی مقاله Although a great deal of research has been done to probe the effects of task complexity variables on the specific features of L2 learners’ output along the resource-directing dimension of the Cognition Hypothesis (Robinson, 2001a, 2003, 2005), only a few studies (e.g. Gilabert, 2007 Robinson, 2001a, 2001b Yuan & Ellis, 2003) have explored the effects of the resource-dispersing variables of task complexity on L2 output. Neither is there a rich literature on the effects of mutual interaction of these variables and task condition variables on the output. In addition, few studies have directly involved learners in oral tasks on the contrary, most of the previous studies have focused on written tasks and the oral production resulting from the performances of those tasks. This study investigated the effects of resource-dispersing variables and task condition variables on the complexity of L2 output. To this end, Preliminary English Test (PET) and an interview were administered to 20 EFL learners. After ranking the scores from the highest to the lowest, two expert/expert pairs and two novice/novice pairs were chosen to perform four tasks. The tasks were sequenced from the least to the most complex and the pairs were required to perform each task at a session, one pair after another. Their performances were tape-recorded and transcribed, and the data were subjected to statistical analysis. The results of the study indicated that, no matter whether the pairs were novices or experts, their output became more and more complex as the tasks increased in complexity. This is incompatible with the claim made by the Cognition Hypothesis that task complexity along the resource dispersing variables does not lead to the complexity of the output (Robinson, 2001a, 2005).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ضیاء تاج الدین | zia tajeddin
allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university, tehran
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

حمید بهادر | hamid bahador
allameh tabataba amp;amp;rsquo;i university, tehran
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-79&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات