|
|
Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۷۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
تورش مصحح در ارزیابی نگارش فر اگیران زبان انگلیسی در ایران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
شواهد بیانگر این می باشد که تغییر پذیری در ارزیابی نگارش دانشجویان فقط نتیجه تفاوت مهارت نوشتاری آنها نیست بلکه عوامل بیرونی خاصی در این امر دخیلند و عوامل مرتبط با مصحح، فعالییت، موقعییت یا تعامل هر یک از اینها میتوانند در تصمیم گیریها و استنباطها در مورد توانایی نگارش فراگیران تاثیر بگذارند. هدف این تحقیق این است که مساله تغییرپذیری را در داوری مصحح به عنوان منبع خطای سنجش در ارزیابی نگارش فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجه مورد بررسی قرار دهد. به این منظور مقالات 32 دانشجوی ایرانی زبان انگلیسی بوسیله شش مصحح ارزشیابی و نتایج با استفاده از مدل رش و برنامه فست مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که تفاوتهای معنی داری در میزان سختگیری مصحح ها وجود دارد و تعامل مصحح با فراگیر باعث ایجاد تورش در ارزشیابی میشود. از آنجایی که ارزیابی مهارت نوشتن امری ذهنی میباشد و بر اساس داوری مصحح می تواند متغیر باشد، بررسی و شناخت عواملی که باعث عینی تر شدن این ارزیابی میشود امری ضروری به شمارمی رود. ذهنی بودن روند ارزیابی مهارت نوشتن تهدیدی برای روایی آزمون است و سبب می شود که نمره فراگیر نشان دهنده مهارت واقعی وی نباشد. این تحقیق نشان می دهد چطور ارزیابی می تواند کارامد و سودمند باشد و چگونه می توان انصاف و صحت عملکرد ذهنی را سنجید. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
تورش مصحح ، توانایی نگارش ، سنجش چند وجهی رش ، پایایی بین مصحح ، |
|
| عنوان انگلیسی |
Rater Bias in Assessing Iranian EFL Learners’ Writing Performance |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Evidence suggests that variability in the ratings of students’ essays results not only from their differences in their writing ability, but also from certain extraneous sources. In other words, the outcome of the rating of essays can be biased by factors which relate to the rater, task, and situation, or an interaction of all or any of these factors which make the inferences and decisions made about students’ writing ability undependable. The purpose of this study, therefore, was to examine the issue of variability in rater judgments as a source of measurement error this was done in relation to EFL learners’ essay writing assessment. Thirty two Iranian sophomore students majoring in English language participated in this study. The learners’ narrative essays were rated by six different raters and the results were analyzed using many-facet Rasch measurement as implemented in the computer program FACETS. The findings suggest that there are significant differences among raters concerning their harshness as well as several cases of bias due to the rater-examinee interaction. This study provides a valuable understanding of how effective and reliable rating can be realized, and how the fairness and accuracy of subjective performance can be assessed. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
مهناز سعیدی | mahnaz saeidi دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
ماندانا یوسفی | mandana yousefi فارغ التحصیل دکتری تخصصی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تبریز (Islamic azad university of tabriz)
پوریا بقائی | purya baghayei استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد (Islamic azad university of mashhad)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-91&slc_lang=fa&sid=en |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|