Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۴۴

عنوان فارسی الگوی اجتماعی و روانی یادگیری زبان انگلیسی: بررسی ابعاد سرمایه های فرهنگی/اجتماعی و شناختی/فراشناختی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین نقش عوامل روان شناسی و جامعه شناسی بطور کلی و ابعاد سرمایه فرهنگی/اجتماعی و شناختی/فراشناختی به صورت جزیی در یادگیری زبان انگلیسی می باشد. بدین منظور، از 143 فراگیر زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی خواسته شد تا آزمون هوش، پرسشنامه فراشناختی، و مقیاس سرمایه فرهنگی و اجتماعی را تکمیل کنند. مدل یابی معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که عوامل روان شناسی و همچنین جامعه شناسی در پیشرفت زبان خارجه نقش دارند، اما سرمایه های فرهنگی و اجتماعی نقش موثرتری در یادگیری زبان انگلیسی دارند. در پایان، نتایج در زمینه یادگیری زبان انگلیسی مورد بحث قرار گرفتند و پیشنهاداتی ارائه شدند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Sociological and Psychological Model of Foreign Language Achievement: Examining Social/Cultural Capital and Cognitive/Metacognitive Aspects
چکیده انگلیسی مقاله The major aim of the study was to determine the roles of psychological and sociological factors in general and social/cultural capital and cognitive/metacognitive aspects in particular in English language learning. To this end, 143 English as a Foreign Language (EFL) learners were asked to take an IQ test, a metacognitive questionnaire along with a social and cultural capital scale. Structure Equation Modeling (SEM) was utilized to analyze the data. The results demonstrated that both psychological and sociological factors contribute to foreign language achievement, however social and cultural capital was found to be more influential in English language learning. In the end, the results were discussed in the context of English language learning and some suggestions were made. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا پیشقدم | reza pishghadam
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

غلام حسن خواجوی | gholam hassan khajavy
دانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-81&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات