Iranian Journal of Applied Linguistics، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۵۹-۷۸

عنوان فارسی تاثیر روشهای متفاوت نگارش دفتر تفکرات انتقادی بر روی مهارت خودسازماندهی زبان آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف تحقیق حاضربررسی تاثیر سه روش متفاوت نگارش دفتر تفکرات انتقادی به صورت انفرادی، مشارکتی با همگروه و به صورت مشارکتی با معلم بر روی مهارت خودسازماندهی زبان آموزان ایرانی میباشد. در ابتدا صد و پنجاه زبان آموز ایرانی سطح فوق متوسط مونث که در یک موسسه زبان مشغول فراگیری زبان انگلیسی بودند به سوالات پرسشنامه مقیاس سنجش خودسازماندهی تحصیلی پاسخ دادند. از بین این صد و پنجاه نفر، تعداد شصت زبان آموز که نمره آنها در این آزمون در محدوده یک انحراف معیار بالاتر و یا پایین تراز میانگین بود، انتخاب و به صورت تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. پس از استفاده از روش نگارش دفاتر تفکرات انتقادی برای یک ترم چهل و دو ساعته از شرکت کنندگان خواسته شد مجددﺍ به سوالات پرسشنامه خودسازماندهی تحصیلی پاسخ دهند. نتایج تحلیل پراکنش آزمون مرحله دوم نشان داد که نگارش افکار و وقایع انتقادی به صورت مشارکتی با همگروه یا معلم که فرصت استفاده از بازخورد همگروه و یا معلم را فراهم می آورد می تواند مهارت خودسازماندهی زبان آموزان را به صورت به صورت معنا داری افزایش دهد. زبان آموزانی که از روش نگارش تفکرات و وقایع استفاده کردند اما از بازخورد همگروهان و یا معلم بهره نبردند نیز نسبت به زبان آموزانی که این روش را به کار نبردند نمرات بهتری کسب کردند. بنابراین، نتایج این تحقیق نشانگر نقش موثر نگارش تفکرات انتقادی به صورت انفرادی در بالابردن مهارت خودسازماندهی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of Different Types of Reflective Journal Writing on Learners’ Self-regulated Learning
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to examine the impact of three different journal writing techniques namely, individual journal writing, collaborative journal writing with peers, and collaborative journal writing with the teacher, on the self-regulation of Iranian EFL learners. One hundred and fifty female English learners studying in a language institute were asked to answer the Academic Self-Regulated Learning Scale (ASRL-S). Out of the initial participants, sixty upper-intermediate learners whose scores on ASRL-S pretest fell one standard deviation from the mean were chosen and randomly assigned to four groups. The ASRL-S was administered again after the treatment to the participants. The results of a one-way analysis of variance of the ASRL-S posttest indicated that collaborative journals that provide the chance to benefit from their teacher’s or peer’s feedback could significantly boost learners' self-regulatory skills. The learners who kept a reflective journal but did not share it with either their teacher or their peers were also found to outperform the ones who did not use the reflective technique. Therefore, the findings of the study also confirmed the individual journal writing as a form of reflective practice to improve learners' self-regulation significantly.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منوچهر جعفری گهر | manoochehr jafarigohar
استادیار دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

محبوبه مرتضوی | mahboobeh mortazavi
دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://ijal.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-38&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات