|
|
پژوهش در سلامت روانشناختی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی و خودمهارگری در رابطه استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائم جسمانی آتشنشانها |
|
| چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای فرایندهای خودشناسی (خودشناسی انسجامی، و ذهنآگاهی) و خودمهارگری در رابطه بین استرس ادراکشده و عینی با اضطراب، افسردگی، و علائمجسمانی بود. از 217 آتشنشان با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی از 22 ایستگاه نمونه گیری شد و مقیاسهای خودشناسیانسجامی ، ذهنآگاهی، خودمهارگری، استرس ادراکشده ، استرس عینی، اضطراب و افسردگی، و علائمجسمانی برای جمع آوری دادهها استفادهشد. یافتهها نشاندادند تعامل خودمهارگری با خودشناسیانسجامی بیشترین نقش واسطهای را در تنظیم رابطه بین استرس ادراکشده و اضطراب، افسردگی و علائمجسمانی دارد. تاثیر استرس عینی از طریق استرس ادراکشده است که این می تواند تاکیدی بر اهمیت ذهنی بودن استرس باشد. براساس این یافتهها، به نظر می رسد فرایندهای خودشناسی در ارتباط بین استرس، اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی دارای نقش واسطه ای است. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The mediating role self-knowledge process(integrative self-knowledge and mindfulness) and self control in regulating of relationship between perceived and objective stress and anxiety, depression, and physical symptoms |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to investigate the mediating role of self-knowledge process (integrative self-knowledge and mindfulness) and self control in regulating of relationship between perceived and objective stress and anxiety, depression, and physical symptoms. 217 firefighters were selected by simple stratified sampling from 22 stations. They responded to integrative self-knowledge (Ghorbani et al.,2008), mindfulness (Brown & Ryan.,2003), self control (Tangeny et al.,2004) perceived stress (Cohen et al., 1983) objective stress (made in this research), anxiety and depression(Costello & Comrey.,1967) scals and symptoms check list(Bartone.,1995). The results showed the interaction between integrative self- knowledge and self control has the most role in regulating the relationship between perceived stress and anxiety, depression and physical symptoms. Objective stress influenced by perceived stress that emphasized on importance of subjectivity of stress.Finally, Findings indicate the mediating role of self-knowledge process in relationship between stress and anxiety, depression, and physical symptoms. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
وحیده صالح میرحسنی | vahideh salehmirhassani pnu university, nakhl street. artesh highway تهران اتوبان ارتش خیابان نخل دانشگاه پیام نور
نیما قربانی | nima ghorbani tehran university nasr bridge tehran تهران پل نصر دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
احمد علی پور | ahmad alipour pnu university, nakhl street. artesh highway تهران اتوبان ارتش خیابان نخل دانشگاه پیام نور
ولی اله فرزاد | valiolah farzad kharazmi university shahid mofateh tehran تهران شهید مفتح دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://rph.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2366-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|