|
|
پژوهشهای تربیتی، جلد ۲، شماره ۳۱، صفحات ۱۳۳-۱۵۷
|
|
|
| عنوان فارسی |
موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان و والدین: الگوی مدلیابی معادلات ساختاری |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده مطالعه حاضر با هدف تبیین موفقیت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف، بهزیستی ذهنی دانشآموزان و جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی والدین در بین دانش آموزان دختر سال سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. مطالعه حاضر از نوع همبستگی است. از میان دانشآموزان سال سوم متوسطه شهر تهران با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 441 نفر دانشآموز دختر به همراه والدینشان انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مقیاس پاناس ، مقیاس جهت گیری هدف ، مقیاس ادراک جهت گیری هدفی والدین را دانش آموزان و مقیاس پاناس و مقیاس رضایت از زندگی را والدین دانشآموزان تکمیل کردند. برای ارزیابی موفقیت تحصیلی از معدل دانشآموزان استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار Amos انجام شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد الگوهای ساختاری مفروض با داده ها برازش قابل قبولی دارد. یافته های پژوهش نشان میدهد جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی دانشآموزان نقش میانجی را در رابطه بین جهتگیری هدف و بهزیستی ذهنی والدین با موفقیت تحصیلی دارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که میان دانشآموزان دختر مورد مطالعه بخشی از تمایز موفقیت تحصیلی از طریق بهزیستی ذهنی و جهت گیری هدف دانشآموزان و بهزیستی ذهنی و جهتگیری هدف والدین آنان قابل تبیین است. در واقع نتایج پژوهش معادلات ساختاری، پیش بینی موفقیت تحصیلی حمایت می کند که بر اساس ادبیات پژوهش ارائه شده است . |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
Academic Achievement Based on Students Goal Orientation and Subjective well-being and Parents Goal Orientation and Subjective well-being by Structural Equation |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: Aim: The purpose of present study is testing the model of structural equation modeling for explanation of academic achievement based on student's goal orientation and subjective well-being and parent's subjective well-being and goal orientation in Third year high school students. Sample and Sample size: 441 females’ students and their parents selected by cluster sampling in this correlation study. Instruments: Students filled the Positive and Negative Affect Schedule, subscale of perceptions of parent's goal orientation and their parents filled the Positive and Negative Affect Schedule Life satisfaction scale. Obtained Data were analyzed by structural equation modeling through Amos software. Results: The results of structural equation modeling show that hypothesized models have an acceptable fit to the data. Results indicate that student's goal orientation and subjective well-being mediate the relationship between academic achievement and parent's goal orientation and subjective well-being Conclusion: in sum, these results indicate a part of difference in academic achievement accounted by student's subjective well-being and goal orientation and their parent's subjective well-being and goal orientation. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
سمانه حسینی |
جلیل فتح آبادی | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
امید شکری | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
شهلا پاکدامن | دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-573-1&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی تربیتی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|