پژوهش‌های تربیتی، جلد ۲، شماره ۳۱، صفحات ۱۱۰-۱۳۲

عنوان فارسی سبک رهبری توزیع شده و اثربخشی سازمانی مدارس
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مطالعه رابطه بین سبک رهبری توزیعشده با اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهر همدان است که از روش همبستگی استفاده شد. جامعه آماری کلیۀ دبیران مدارس متوسطه دولتی شهر همدان در سال 1393 است. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 335 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری توزیعشده و اثربخشی سازمانی مدارس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده - یکطرفه، همبستگی پیرسون، t ها، از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون کالموگروف- اسمیرونوف، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که وضعیت رهبری توزیعشده و اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه بالاتر از حد متوسط ( 3) است. بین سبک رهبری توزیعی مدیران، با اثربخشی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین، مؤلفۀ توسعه حرفهای بیشترین تأثیر را برای اثربخشی سازمانی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدارس متوسطه شهر همدان، سبک رهبری توزیع شده، اثربخشی سازمانی

عنوان انگلیسی Analysis of the Relationship between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness of High Schools in Hamadan
چکیده انگلیسی مقاله The main objective of this study was to investigate the relationship between Distributed Leadership and Organizational Effectiveness of high schools in Hamadan city. The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all high school teachers of Hamadan in the academic year of 2015. Based on classical random sampling, using Krejcie and Morgan chart, 335 teachers were chosen. Two questionnaires were used for data collection, Distributed Leadership Questionnaire and Organizational Effectiveness Questionnaire. The reliability of the questionnaires was calculated by Cronbach’s Alph Coefficient which was acceptable (%91 and %99). Data were analyzed by descriptive statistics, and inferential statistics such as Pearson correlation coefficient, t-test for the independent groups, ANOVA and stepwise regression. Regression Analysis indicated the following results. The status quo Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness were above average. There were significant positive correlations between Distributed Leadership Style and Organizational Effectiveness advantage. Moreover, professional development component had greatest impact on Organizational Effectiveness.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فخرالسادات نصیری ولیک بنی | fakhrossadat nasiri valik bani


الهه قنبری | elahe ghanbari



نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-877-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده برنامه ریزی آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات