پژوهش‌های تربیتی، جلد ۲، شماره ۳۱، صفحات ۵۸-۷۷

عنوان فارسی واکاوی جایگاه آموزشیِ «هنر فیلم» درحصول آگاهی به مثابه لازمه‌‌ای برای تربیت
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، توصیف، تشریح، تحلیل، واکاوی و معرفی جایگاه آموزشیِ هنر فیلم به مثابه ابزار/روشی نوین برای تشریح چگونگی حصول و البته تسهیل مفهوم آگاهی، ازطریق متون درسی، به مثابه یکی از لوازم‌‌ و محصولات تربیت ‌‌می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌. برای دست یابی به این هدف، از روش‌های پژوهش توصیفی و تحلیل مفهو‌‌می‌از رویکردهای پژوهش کیفی استفاده شد‌‌‌‌‌‌‌. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان از آن دارد که باواکاوی فیلم به ماهو فیلم و نه فیلمی ‌خاص از نگاهی فلسفی، ‌‌می‌توان استنباط‌‌‌‌هاو استنتاج‌هایی بین فیلم و مخاطب در فرایند حصول و تحققِ عملیِ مقوله‌ی« آگاهی»، هم چون لازمه و پیامد فرایند تربیت، انجام داد‌‌‌‌‌‌‌. به این صورت که با فرض فیلم همچون یک متن درسی و به تماشا نشستن آن درمحیط آموزشی از سوی معلم و فراگیر‌‌ و سپس تحلیل و نقادی محتوای آن از راه گفتمان، درمعنای دقیق آن، بررسی ‌‌می‌شود که چگونه ‌‌می‌توان نتیجه‌‌ی این تحلیل و نقادی فیلم را «آگاهی» در معنای التفات و نوعی دانستن جدید نامید‌‌‌‌‌‌‌. آگاهی‌‌ای که خود تسهیل کننده‌‌ی فرایند تربیت است و اگر حاصل شود، خود هم چون دارا بودنِ یک نگرش، بینش و دیدگاه تلقی ‌‌می‌شود و برنوع تفکر و عمل فراگیر موثر واقع ‌‌می‌شود ‌‌‌‌‌‌‌. بدین سان، در نهایت ‌‌می‌توان روشی/ابزاری درجهت تغییر، بهبود و تعمیق مفهوم تربیت پیشنهاد کرد‌‌‌‌‌‌‌. ‌‌
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، آموزش، تربیت، فلسفه‌ی فیلم، یادگیری، هنرفیلم‌‌‌‌‌‌‌.

عنوان انگلیسی Analysis of the educational status of " art of film" in achieving consciousness as necessary for education
چکیده انگلیسی مقاله The main goal of the present research is to describe, explaining, analyze and introduction the position of art education as a new tool/method to explain how, and of course, to facilitate consciousness, through texts, as one of the prerequisites and products of education to meet this goal, the methodology applied, consists in a descriptive, conceptual & comparative analysis‌‌‌‌‌‌‌. the results from this study shows that by analyzing film in universal, and nine special film, from a philosophical point of view, can be made implications and inferences between the film and the audience, in the process of obtaining and practical realization of the concept of "consciousness”, as a prerequisite and a consequence of the education process‌‌‌‌‌‌‌. this means that with assuming film like a textbook, and to watching it in the educational environment by the teacher and student, and then analyze and critique its content by dialogue, in its exact meaning, investigate how can the results of this analysis and critic of the film, called "consciousness", in the meaning of “intention” and a kind of new knowing‌‌‌‌‌‌‌. an consciousness’ which is itself facilitating the education process and if achieved, assume as an attitude, insights and perspectives and affect the kind of thinking and function of learner‌‌‌‌‌‌‌. thus, Finally, we can offered the method / tool to change, improve and deepen the concept of education‌‌‌‌‌‌‌.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مظهر بابایی | mazhar babaee
sanandaj. jahad sq. zakros aven
سنندج. م جهاد. خ زاگرس. ک پیوند1. دست راست. ساختمان اول. ط همکف. کد پستی6616894659.


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-854-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فلسفه تعلیم و تربیت
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات