پژوهش‌های تربیتی، جلد ۲، شماره ۳۱، صفحات ۳۲-۵۷

عنوان فارسی بررسی نقش آموزش های دانشگاهی بر ایجاد روحیه کارآفرینی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و ارائه راهکارهای ارتقاء آن
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاه­ها و آموزش عالی در سال­ های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا نقش آموزش ­های دانشگاهی را بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه دهد. از این رو روش مورد استفاده در این پژوهش روشی آمیخته (کمی-کیفی) می باشد. داده های این پژوهش در قسمت کمی با استفاده از پرسشنامه محقق­ ساخته که روایی آن توسط صاحبنظران و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92% گزارش شده است. و در قسمت کیفی با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه نیمه­ساختار جمع­آوری شده­اند و سپس با استفاده از روش مثلث ­سازی ترکیب شده­ اند. روش نمونه­گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه ­گیری خوشه­ ای برای قسمت کمی که 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه ­طباطبایی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. و روش نمونه گیری کیفی- هدفمند برای قسمت کیفی که با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از اساتید دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به راهکارهای ارتقاء کارآفرینی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته ­های پژوهش همه مؤلفه­ های کارآفرینی که در این پژوهش مورد اندازه­گیری قرار گرفته ­اند (توفیق طلبی، تحمل ابهام، اعتماد به نفس، مخاطره­ پذیری و خلاقیت) کمتر از حد وسط گزارش شده ­اند. پس نتیجه ­گیری کلی این تحقیق این است که دوره های آموزشی که دانشگاه علامه ­طباطبایی برگزار می­ کند بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند. پژوهشگر بر اساس مصاحبه ­ای که با صاحبنظران داشته 5 مقوله عمده را برای بهبود کارآفرینی دانشگاه مطرح کرده است که عبارتند از: تحول در نقش دانشگاه ­ها (پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی، ارتقاء فعالیت ­های دانشگاهی و تغییرات مدیریتی. کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاه­ها و آموزش عالی در سال­ های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر بر آن است تا نقش آموزش ­های دانشگاهی را بر ایجاد پرورش روحیه کارآفرینی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی را مورد بررسی قرار دهد و در نهایت راهکارهایی برای ارتقاء آن ارائه دهد. از این رو روش مورد استفاده در این پژوهش روشی آمیخته (کمی-کیفی) می باشد. داده های این پژوهش در قسمت کمی با استفاده از پرسشنامه محقق­ ساخته که روایی آن توسط صاحبنظران و خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 92% گزارش شده است. و در قسمت کیفی با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه نیمه­ساختار جمع­آوری شده­اند و سپس با استفاده از روش مثلث ­سازی ترکیب شده­ اند. روش نمونه­گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه ­گیری خوشه­ ای برای قسمت کمی که 300 نفر از دانشجویان دانشگاه علامه ­طباطبایی که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. و روش نمونه گیری کیفی- هدفمند برای قسمت کیفی که با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 15 نفر از اساتید دانشگاه به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به راهکارهای ارتقاء کارآفرینی دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته ­های پژوهش همه مؤلفه­ های کارآفرینی که در این پژوهش مورد اندازه­گیری قرار گرفته ­اند (توفیق طلبی، تحمل ابهام، اعتماد به نفس، مخاطره­ پذیری و خلاقیت) کمتر از حد وسط گزارش شده ­اند. پس نتیجه ­گیری کلی این تحقیق این است که دوره های آموزشی که دانشگاه علامه ­طباطبایی برگزار می­ کند بر پرورش روحیه کارآفرینی در دانشجویان تأثیر ندارند. پژوهشگر بر اساس مصاحبه ­ای که با صاحبنظران داشته 5 مقوله عمده را برای بهبود کارآفرینی دانشگاه مطرح کرده است که عبارتند از: تحول در نقش دانشگاه ­ها (پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی، ارتقاء فعالیت ­های دانشگاهی و تغییرات مدیریتی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره های آموزشی، کارآفرینی، روحیه کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی

عنوان انگلیسی The identification role of academic training on developing the entrepreneurial spirit and providing soloutions strategies for promoting among the students of Allameh TabatabaʼI University
چکیده انگلیسی مقاله Entrepreneurial has been considered as an approach and also as a third mission of universities and higher education in recent years. So the present study investigated the role of education for creating spirit of entrepreneurial among the students of Allameh Tabatabai, at the end of this paper offered some strategies of solution for improving it. The method that was used in this research was mixed of (quantitative-qualitative) method. For quantitative data the researcher used a self-made questionnaire and the validity of that was confirmed by experts and the reliability of the instrument have been reported 92 %( Cronbach's alpha), and for collecting qualitative data it was used participant observation and semi structured then they combined by Triangulation method. The sampling method was cluster sampling witch was used for selecting 300 students of Allameh Tabatabai University they were enrolled in 1394-1393. Target qualitative sampling method with Theoretical saturation index was used for sampling so 15 Professors were selected. Attitudes and views of academic entrepreneurship promotion strategies were examined. All components of entrepreneurship, such as Achievement, Ambiguity tolerance, confidence, risk-taking and creativity have been reported less than mediocrity. The overall conclusion of the students’ training courses of Allameh Tabatabai don’t have an effect on the developing of the spirit of entrepreneurial which was held for them .The researchers who had an interview with experts for improving the entrepreneurial of university offered five main categories as: changes in the role of universities (acceptance of new), infrastructure, networking, promotion of academic activities and management changes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامران مالکپور لپری | kamran malekpour lapari
09138823426

علی دلاور |
09138823426


نشانی اینترنتی http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-665-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات